خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/05/12 - 12:01
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی‌جهان آبادی:

کشورهای عضو سازمان شانگهای نگاه ویژه‌ای به ایران برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا دارند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر جلوی یکجانبه گرایی آمریکا گرفته نشود، کشورهای بزرگ منطقه باید از سیاست های آن پیروی کنند لذا کشورهای عضو سازمان شانگهای نگاه ویژه ای به ایران دارند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، چشم‌انداز عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: سازمان مذکور از جمله پیمان های قدرتمند آسیا در حوزه اقتصادی، امنیتی، سیاسی و غیره است.



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حضور کشورهای عضو دائم شورای امنیت اعم از روسیه و چین در این پیمان امری قابل تامل برای کشورهای عضو است، اظهار کرد: همچنین حضور کشورهایی مانند هند و پاکستان نیز نشان می دهد این سازمان برای همه کشورهای منطقه مهم و حیاتی است لذا کشورمان طی سالیان گذشته خواهان پیوستن و عضویت دائم در این سازمان بوده است.



وی ادامه داد: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همواره طی سال های قبل نگران بودند چالش های ایران با آمریکا بر فعالیت های آنان تاثیر نگذارد و همچنین کشور ازبکستان نیز به دلیل داشتن روابط خوب با برخی کشورهای منطقه و تاثیرپذیری آسیای میانه از سیاست های رژیم صهیونیستی مخالفت هایی با عضویت دائم کشورمان داشتند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه تغییر شرایط خاورمیانه نشان می دهد اگر جلوی یکجانبه گرایی آمریکا گرفته نشود، کشورهای بزرگ منطقه باید از سیاست های آن پیروی کنند، افزود: چنین موضوعی موجب شد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نگاه ویژه ای به ایران اسلامی داشته باشند.



رحیمی جهان آبادی گفت: به نظر می رسد اگر سطح رایزنی دستگاه دیپلماسی کشورمان تقویت شود، قطعا با توجه به ظرفیت های ایران اسلامی فرصت عضویت دائم کشورمان در سازمان همکاری شانگهای وجود دارد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین حضور ایران در این سازمان نیز به تقویت دیدگاه به شرق و همکاری با کشورهای منطقه نیز کمک خواهد کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 324201
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار