خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/13 - 14:47
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
عمویی در دهمین نشست کمیته دائمی تخصصی امور فرهنگی و حقوقی PUIC:

کشورهای اسلامی باید غربی‌ها را در برابر وقایع تلخ قرآن سوزی پاسخگو کنند

ابوالفضل عموئی در دهمین نشست کمیته دائمی تخصصی امور فرهنگی، حقوقی، گفتگوی تمدنها و ادیانPUIC، تاکید کرد: وقایع تلخ قرآن سوزی سال گذشته در کشورهای غربی موجد یک مسئولیت جمعی برای ما به عنوان نمایندگان دولت­های اسلامی است که به دولت‌های اروپایی فشار آوریم که عاملان این جنایات را پاسخگو نموده و قویا به مجازات رسانند

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ هجدهمین نشست کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی به میزبانی کشور ساحل عاج برگزار شد و ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیسات خارجی مجلس شورای اسلامی  در حاشیه این کنفرانس در دهمین نشست کمیته دائمی تخصصی امور فرهنگی، حقوقی، گفتگوی تمدنها و ادیان به نمایندگی از کشورمان به سخنرانی پرداخت:

 

متن سخنرانی نماینده مردم تهران  و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی به شرح زیر است:

«در ابتدا اجازه می خواهم از مجلس ملی ساحل عاج برای میزبانی از هجدهمین نشست کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی و همچنین برگزاری نشست کمیته دائمی امور حقوقی، فرهنگی و گفتگوی تمدنها قدردانی نمایم. خرسندم که فرصتی برای تبادل نظر و رایزنی در خصوص موضوعات مشترک و مورد اهتمام ما در این کمیته فراهم گردید.

در واقع وقایع تلخ قرآن سوزی سال گذشته در کشورهای غربی موجد یک مسئولیت جمعی برای ما به عنوان نمایندگان دولت­های اسلامی است که به دولت‌های اروپایی فشار آوریم که عاملان این جنایات را پاسخگو نموده و قویا به مجازات رسانند. توجه ما به عنوان نمایندگان پارلمان­های اسلامی باید معطوف به این امر باشد که قرآن­سوزی و هر گونه اهانت به مقدسات اسلامی به مثابه مصادیق آشکار و محکوم اسلام هراسی و نژاد پرستی بوده و باید در کشورهای غربی «جرم­انگاری» شود.

نابودی عامدانه و برنامه­ریزی شده میراث تاریخی و انسانی غزه از جمله کلیساها، مساجد، مراکز فرهنگی، میراث معماری، آرامگاه­های تاریخی و حتی کتابخانه­ ها و کتابفروشی ­ها بار دیگر ثابت کرد که سیاست رژیم اشغالگر اسرائیل بر تخریب برنامه‌ریزی شده تمامی ابعاد زندگی در غزه از جمله بعد تاریخی و تمدنی آن استوار است؛ چرا که اساسا سیاست این رژیم در راستای تکمیل سیاست نژادپرستانه خود در کشتار جمعی فلسطینیان، نابودی ماهیت تمدنی فلسطین و کل ویژگی‌هایی که دال بر هویت فلسطینی می باشد را هدف قرار می‌دهد.

موضوع وضعیت تاریخی قدس شریف، مکانی که برای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان اهمیت زیادی دارد، نیز مستلزم توجه و بررسی ویژه است. تلاش مقامات اشغالگر اسرائیل برای یهودی­سازی قدس شریف و تحمیل فرهنگ یهودی بر این شهر و از بین بردن میراث فرهنگی و تمدنی عربی، مسیحی اسلامی و نیز تلاش آنها برای تحریف حقایق تاریخی و جغرافیایی این میراث نگران‌کننده است. این اقدامات علیرغم محکومیت­های مکرر و نقض آشکار قطعنامه­های حقوقی بین­المللی ادامه یافته است و یادآور چالش هایی است که در حفاظت از میراث فرهنگی مشترک خود با آن مواجه هستیم.

در پایان، اینجانب ضمن تاکید بر لزوم اقدام نهادهای بین‌المللی فعال در حوزه میراث بشری و نیز نهادهای حقوقی برای محاکمه رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات این رژیم در حق تاریخ و هویت نوار غزه به عنوان مصادیق جنایات جنگی طبق توافق 1954 لاهه، درخواست می­کنم که برای حفظ آثار باستانی این منطقه به عنوان میراث انسانی در معرض خطر، آیسسکو به عنوان ارگان فرهنگی سازمان همکاری اسلامی اقدامی عاجل بعمل آورد./

پایان پیام

  • کد خبر : 376137
کلمات کلیدی
صادق حسینی توسل
خبرنگار

صادق حسینی توسل

آخرین اخبار