خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/08 - 21:39
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
آقاتهرانی در کمیته دائمی امور سازمان ملل متحد IPU:

کشورها باید قادر به تعیین سرنوشت خودشان باشند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: کشورها باید قادر به ادامه تعیین ساختارهای حکمرانی و سیاستهای ملی خودشان بدون دخالت و دیکته کردن دیگران باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، کمیته دائمی امور سازمان ملل متحد در جریان یکصد و چهل و سومین نشست اتحادیه بین المجالس (IPU) با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد.



مرتضی آقاتهرانی در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد در خصوص گزارش دبیرکل در مورد دستور کار مشترک ما که پاسخی متفکرانه به دعوت مجمع عمومی برای شرح تعهدات 12 گانه در بیانیه هفتاد و پنجمین سالگرد آن است، نکاتی را ارائه نماید.



رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: این گزارش با در بر گرفتن چندین مفهوم و پیشنهاد جدید، شایسته مباحثات عمیق و ملاحظات جدی اعضا برای تضمین اقداماتی مؤثر است با این هدف که پاسخگوی تمایلات و علایق تمام دولت‌های سازمان ملل متحد باشد.



وی اضافه کرد: حفظ صلح و امنیت بین المللی و ترویج توسعه اقتصادی- اجتماعی از طریق همکاری بین المللی، هدف اصلی منشور سازمان ملل متحد است. برای ساختن آینده نه تنها نباید از گذشته و تعهداتمان در گذشته چشم پوشی نماییم، بلکه باید توجه خود را نیز به تهدیدها و چالش‌های کنونی صلح و امنیت بین المللی و توسعه جهانی معطوف کنیم.



آقاتهرانی تصریح کرد: اصل مهم منشور سازمان ملل متحد در بند 2 ماده 7، به عدم دخالت در امور داخلی کشورها اشاره نموده است، در حالیکه تعدادی از اصول، اهداف و ارزش های جهانی، طی 75 سال گذشته متحول شده است، اما حاکمیت دولت‌ها به عنوان بنیاد نظم جهانی موجود همچنان به قوت خود باقی است.



وی افزود: کشورها باید قادر به ادامه تعیین ساختارهای حکمرانی و سیاستهای ملی خودشان بدون دخالت و دیکته کردن به دیگران باشند. دستور کار مشترک ما باید به این اصل اساسی سازمان ملل متحد احترام بگذارد.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دستور کار مشترک ما برای ساختن آینده ای فراگیر، باید همچنین بی عدالتی نافذی که آفت عصر حاضر و ریشه توسعه نیافتگی و منازعات در سطوح جهانی و منطقه ای است، را مورد توجه قرار دهد. در پایان می خواهم بر این نکته تصریح نمایم که این گزارش تحت ملاحظه جدی کشورمان قرار دارد و توصیه های این گزارش از زوایا و دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت./



پایان پیام

  • کد خبر : 332337
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار