خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/11/12 - 16:26
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
در محکومیت ترور سردار سلیمانی صورت گرفت

پیام ملکشاهی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پیام هایی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط آمریکا را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پیام هایی جداگانه به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اقدام جنایتکارانه دولت آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را اقدامی خلاف موازین بین المللی دانست و آن را محکوم کرد .



در بخشی از این پیام آمده است: همه آمران و عاملان این جنایت بین المللی قطعا در این زمینه مسئولیت دارند و باید پاسخگوی عمل جنایتکارانه خود بوده و عواقب آن را پذیرا باشند.



متن پیام به شرح ذیل می باشد:



 



جناب آقای گوترش



دبیرکل محترم سازمان ملل متحد



 



عالیجناب؛



همانگونه که مستحضرید دولت ایالات متحده امریکا بدستور رئیس جمهور این کشور در اقدامی خلاف موازین بین‌المللی و جنایتکارانه صبح روز جمعه دوم ژانویه 2020 سپهبد قاسم سلیمانی مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران که برای دیداری رسمی و به دعوت مقامات عراقی وارد بغداد شده بود را در فرودگاه غیرنظامی بغداد هدف حمله تروریستی نیروهای نظامی قرار داد و به شهادت رساند.



دولت آمریکا در حالی به این اقدام تروریستی مبادرت کرد که هیچگونه درگیری نظامی بین دو کشور وجود نداشته است. تنش‌های سیاسی داخل عراق نیز ناشی از اقدامات اشغالگرانه دولت آمریکا در این کشور و تلاش برای بی‌ثبات سازی عراق است، این اقدام نقض فاحش بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد و کنوانسیون‌های بین‌المللی در زمینه تنظیم مراودات میان دولت‌ها است.



اینجانب به عنوان رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تأکید می‌نمایم،  همه آ‌مران و عاملان این جنایت بین‌المللی، قطعاً در این زمینه مسئولیت دارند و باید پاسخگوی عمل جنایتکارانه خود بوده و عواقب آن را پذیرا باشند.



جمهوری اسلامی ایران، بر اساس حق دفاع مشروع وفق ماده 51 منشور ملل متحد، به این عمل مسلحانه تروریستی پاسخ داده و در چارچوب هنجارهای حقوقی، حق خود مبنی بر پیگیری مجازات آمرین و مرتکبین این حمله تروریستی را محفوظ می دارد.



از جنابعالی به عنوان دبیرکل سازمان ملل که مسئولیت حفظ صلح و امنیت جهانی را برعهده دارید؛ انتظار می‌رود این اقدام تروریستی خلاف موازین بین‌المللی و تنش‌آ‌ور را محکوم کرده و با اقداماتی مؤثر، مانع از تکرار این قبیل اعمال جنگ‌طلبانه شوید.



 



اللهیار ملکشاهی



رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی



 



همچنین پیام دیگر او به همین شرح خطاب به تی جانی محمدبنده رئیس محترم مجمع عمومی سازمان ملل متحد صادر شده است./



خبرنگار: مهرداد اینانلو



پایان پیام

  • کد خبر : 294972
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار