خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/18 - 14:06
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
خمسه‌ای در نشست کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین؛

پویش مردمی محاکمه صهیونیست‌ها و حامیان آنها برگزار شد/ ضرورت طرح شکایت ملت‌ها علیه رژیم اشغالگر قدس در لاهه

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین از برگزاری پویش مردمی محاکمه جنایتکاران صهیونیست و حامیان آنها طی ماه های اخیر خبر داد و گفت: ملت های آزاده باید از همه ابزارها برای جلوگیری از تشدید جنایت ها در غزه و همچنین کرانه باختری و رفح استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین صبح امروز (سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) با حضور رییس، اعضای کارگروه و همچنین تعدادی از حقوقدانان و فعالان عرصه فلسطین در مرکز وکلاء برگزار شد.

نادر خمسه ای، رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین در ابتدای این نشست با بیان اینکه تجاوزگری رژیم صهیونیستی به نوار غزه یکی از بزرگترین جنایات بشری قرن محسوب می شود، گفت: در واقع مسببان این نسل کشی در زمره جنایتکاران جنگی برشمرده می شوند و باید به سزای اعمال خود برسند.

وی در این زمینه، اظهار کرد: متاسفانه این اقدامات در شرایطی رخ می دهد که مجامع بین المللی و برخی از دولت ها نیز سکوت اختیار کرده اند که جای تامل و تعجب دارد؛ چراکه آنها نیز شریک جرم این جنایت ها محسوب می شوند.

خمسه ای ضمن تاکید بر اینکه ملت های آزاده باید از همه ابزارها برای جلوگیری از تشدید جنایت ها در غزه و همچنین کرانه باختری و رفح استفاده کنند، افزود: بر این اساس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین با تکیه بر ظرفیت های مردم، پویش محاکمه جنایتکاران صهیونیست و حامیان آنها را از ابتدای تجاوزگری به غزه آغاز کرد.

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین با بیان اینکه مردم از سراسر کشور و همچنین افراد حقوقدانان در این پویش و کارزار مردمی مشارکت داشتند، تصریح کرد: امضا کنندگان این درخواست با توجه به جنایات آشکار واقع در غزه و اراضی اشغالی فلسطین، خواستار محاکمه و مجازات عاملان این جنایات و حامیان آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی آنها در دادگاه‌های داخلی و بین‌المللی حقوق بشر، از جمله دیوان کیفری بین‌المللی(ICC) شدند.

وی در این راستا، بیان کرد: این کارزار به استناد مقررات بین‌المللی و جرایم نسل‌کشی، به موضوعاتی مانند جنایت بر ضد بشریت، جنایات جنگی، کشتار غیر نظامیان، استفاده از سلاح و بمب‌های ممنوعه، جلوگیری از آب و غذا و دارو، تخریب عمدی اماکن تاریخی و بیمارستان‌ها، کوچ اجباری اهالی غیر نظامی و سایر جرایم حقوق بشری در غزه که از سوی رژیم صهیونیستی رخ می دهد، پرداخته است.

خمسه ای ضمن اشاره به اینکه امروزه تشکل ها و سمن های مردمی در سراسر دنیا اقداماتی همچون پویش مردمی ایران برای طرح شکایت و مجازات سران رژیم صهیونیستی و همدستان آنان انجام داده اند که نشان از اهمیت این موضوع است، گفت: به عبارتی همه این موارد می تواند در ارائه دادخواست‌های حقوقی و شکایات کیفری علیه رژیم اشغالگر قدس در دادگاه ها و محاکم بین المللی موثر واقع شود.

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین خاطرنشان کرد: امیدواریم دیوان کیفری بین‌المللی لاهه که در واقع نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز تلقی می شود، بدون جهت گیری و چشم پوشی، به تجاوزگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی خصوصا غزه رسیدگی کند.

گفتنی است، اعضای کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین نیز در این راستا نظرات خود را بیان کردند و نسبت به مسائل مطرح شده به بحث و تبادل نظر پرداختند./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 378103
کلمات کلیدی
محمدجواد یافتیان
خبرنگار

محمدجواد یافتیان

آخرین اخبار