خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/12/24 - 11:29
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان آبادی:

پشتیبانی وزارت خارجه برای توسعه دیپلماسی شهری ضروری است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر توانایی مسئولان محلی برای توسعه روابط با همسایگان به دلیل شناختی که از ظرفیت‌ها دارند، گفت: علی رغم گذشته در سایه سیاست همسایگی دولت و با تفویض اختیار به استانداران این کار در دولت سیزدهم انجام گرفته اما پشتیبانی وزارت خارجه برای توسعه دیپلماسی شهری ضروری است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌‍‌وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،  در توضیح نقش دیپلماسی شهری در پیشبرد و بهبود مناسبات ایران و همسایگان، گفت: در همه کشورهای دنیا ارتباط بین شهرها و مناطق مرزی مرسوم است، در کشور ما به دلیل تمرکز اختیارات در تهران معمولا کمتر این کار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع استانداران یا فرمانداران یا شهرداران شهرهای مرزی از اختیار لازم برای ارتباط با همتایان خود در آن سوی مرزها یا امضای توافقنامه‌های همکاری نداشتند.



توسعه دیپلماسی شهری در سایه سیاست همسایگی دولت و تفویض اختیار به استانداران



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم افزود: در دولت سیزدهم با توجه به سیاست بهبود و توسعه روابط با همسایگان و از سوی دیگر تفویض اختیار از سوی رئیس جمهور به استانداران برای تبادلات مرزی، زمینه لازم برای توسعه دیپلماسی شهری فراهم شده است.



تقویت مناسبات با همسایگان با توجه به شناخت مسئولان محلی از ظرفیت‌ها



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما می‌توانیم در مناطق مختلف کشور این نوع همکاری‌ها را افزایش و توسعه دهیم و از ظرفیت‌هایی که در دو طرف مرز وجود دارد، استفاده کنیم. با توجه به اینکه مسئولان محلی از توانایی لازم برخوردارند و شناخت عمیقی نسبت به این ظرفیت‌ها دارند، روابط با همسایگان را می‌توانند تقویت کنند.



پشتیبانی وزارت امور خارجه برای توسعه دیپلماسی شهری ضروری است



رحیمی جهان آبادی یادآور شد: پشتیبانی وزارت امور خارجه برای توسعه دیپلماسی شهری ضروری است. همچنین دادن اختیاارت وسیع‌تر به استانداران و فرمانداران لازم است تا رفت و آمدهای مرزی را مدیریت و تسهیل کند و با امضای موافقت نامه ظرفیت های بالقوه را عملیاتی کنند.



وی همچنین اظهار کرد: در مرزهای شرقی، شهر هرات یک شهر تاریخی و باستانی است و اشتراکات فراوان فرهنگی با ایران دارد و تقریبا بخشی از کتاب تاریخ کهن افغانستان است، هرات این ظرفیت را دارد که با شهرهای مانند تایباد، تربت جام یا مشهد ارتباط وسیع بگیرد و تبادلات فرهنگی داشته باشد یا می‌توان توریسم درمانی را پایه ریزی کرد و از ظرفیت های تجاری هم بهره برد./



پایان پیام

  • کد خبر : 338966
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار