خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/23 - 18:47
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
عمویی در دیدار با نایب رئیس مجلس نمایندگان شورای ملی بلاروس مطرح کرد:

پانزدهمین دور از نشست‌های کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلاروس برگزار شود

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و بلاروس با ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی، گفت: دو کشور در سازمان‌ها و مجامع بین المللی منطقه‌ای و بین المللی همکاری‌های خوبی داشته‌اند و تداوم و تقویت این روند، کمک بسزایی به افزایش سطح همکاری‌های فیمابین خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ ابوالفضل عموئی رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و بلاروس که در راس هیأتی از اعضای این گروه برای گفت و گو با مقامات بلاروسی به مینسک سفر کرده با والری میتسکوویچ نایب رییس اول مجلس نمایندگان شورای ملی بلاروس دیدار و گفت و گو کرد.



عمویی در ابتدای این دیدار با تاکید بر علاقمندی مجلس شورای اسلامی به حفظ، توسعه و تحکیم روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و بلاروس بر ضرورت تعامل و سفر متقابل مقامات دو کشور برای ایجاد تحرک در روابط فیمابین تاکید کرد.



وی در ادامه با ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری های ایران و بلاروس در مجامع بین‌المللی، گفت: دو کشور در سازمان‌ها و مجامع بین المللی منطقه‌ای و بین المللی همکاری‌های خوبی داشته‌اند و تداوم و تقویت این روند، کمک بسزایی به افزایش سطح همکاری‌های فیمابین خواهد کرد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه با اشاره به حجم پایین مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور، بر ضرورت تلاش مقامات ایران و بلاروس برای افزایش سطح مبادلات اقتصادی فیمابین  تاکید کرد.



رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و بلاروس با اشاره به نقش کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی فیمابین گفت: در کمتر از یک ماه آینده دولت جدید در ایران مستقر خواهد شد. با تعیین وزرا، رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلاروس نیز مشخص می شود؛ انتظار داریم در اولین بازه زمانی ممکن، پانزدهمین دور از نشست های این کمیسیون برگزار شود.



عمویی تسهیل صدور روادید، تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و بلاروس، برقراری پرواز مستقیم میان تهران و مینسک و همکاری در زمینه انرژی های فسیلی و نوین را از زمینه های مورد علاقه و مستعد همکاری دو طرف برشمرد و بر آمادگی طرف ایرانی برای گفت و گو جهت همکاری در این حوزه ها تاکید کرد.



والری میتسکوویچ نایب رییس اول مجلس نمایندگان شورای ملی بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران برای کشورش گفت: بلاروس سیاست ارتباط چندوجهی با سایر کشورها را دنبال می کند، بنظر ما دنیا فقط غرب نیست و از این منظر، روابط دوستانه با ایران برای بلاروس دارای اهمیت فراوانی است.



وی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت: برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را به شما تبریک میگویم. امیدوارم در دوره جدید پیش رو، شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط دوستانه فیمابین باشیم.



نایب رییس اول مجلس نمایندگان شورای ملی بلاروس همچنین گفت: ما برای ارتباط با پارلمان ایران و گفتگو با نمایندگان پارلمان ها ارزش زیادی قائل هستیم و بنظر ما گفتگوهای اینچنینی به افزایش سطح درک متقابل و تامین منافع ملت ها کمک شایانی می‌کند.



وی در پایان گفت: به نظر ما، برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی دو طرف به تحرک روابط کمک زیادی می کند. هم اکنون حجم روابط متناسب با  ظرفیت های دو کشور نیست. باید با برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی و اجرای توافقات موجود که در گذشته منعقد شده اند، به افزایش مبادلات فیمابین تا سطح ظرفیت ها کمک کرد.



شایان ذکر است آقایان غلامحسین رضوانی، مهدی سعادتی بیشه سری، مصطفی طاهری و خانم شیوا قاسمی پور از دیگر اعضای گروه دوستی پارلمانی کشورمان هم در این دیدار حضور داشتند./

  • کد خبر : 323175
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار