خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/11 - 14:27
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
عباس زاده مشکینی:

هیچ عامل خارجی نمی تواند دو ملت ایران و آذربایجان را از هم جدا کند

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و آذربایجان با اشاره به اهمیت مشارکت ایران در بازسازی قره‌باغ گفت: جمهوری اسلامی که بهترین تجربه دنیا را در حوزه پاکسازی مین دارد برای مین‌روبی اعلام آمادگی کرده که اتفاقا این موضوع برای آذربایجانی‌ها بسیار مقرون به‌صرفه خواهد بود.

محمود عباس زاده مشکینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اهمیت توسعه روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان و پیگیری مصوبات کمیسیون مشترک میان دو کشور، گفت: اشتراکات ما با هیچ کشوری در دنیا به اندازه اشتراکات ایران و آذربایجان به لحاظ زبان، دین، فرهنگ، تاریخ و جغرافیای هم‌شکل نیست.



نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت اشتراکات ذکر شده به ویژه در دولت فعلی که سیاست خارجی آن بر مبنای همسایه محوری و تعمیق روابط با آنها است، می تواند دیپلماسی خوبی برای تقویت روابط باشد.



وی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی با حساسیت این موضوعات را پیگیری کرده و شخصا نیز بر آن تأکید دارم، یادآور شد: وزیر خارجه در دیداری که با اعضای کمیسیون داشت اعلام کرده که 4 اقدام در حوزه تعمیق ارتباط با جمهوری آذربایجان انجام شده و این ارتباط که از رفت و آمدها و مذاکرات در سطح کارشناس شروع شده اکنون به سطح وزرا و سران رسیده است.











محمود عباس زاده مشکینی


عباس زاده مشکینی همچنین با بیان اینکه آذربایجان و منطقه قفقاز برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: حجم مراودات اقتصادی دو کشور در چند ماه گذشته، چند برابر شده ضمن اینکه تأمین نیاز این کشور به خصوص در حوزه بازسازی قره باغ اگر از سوی ایران باشد، بسیار مقرون به صرفه است.



این عضو مجمع نمایندگان اردبیل با اشاره به هم مرزی ایران و آذربایجان، گفت: صدور کالاها و خدمات بسیاری اعم از مصالح ساختمانی و خدمات تکنولوژی یک ظرفیت است همچنین کار در آن کشور برای شرکت های ایرانی مثل کار در کشور خودمان است.



وی ادامه داد: مردم آذربایجان ایران را خانه خود می دانند و برعکس ایرانی ها نیز آذربایجان را مانند وطن خود می دانند. عشق شهروندان آذربایجانی برای مشهد کمتر از عشق آنها برای باکو نیست لذا از آنجایی که هر دو ملت به سمت یکدیگر کشش دارند، دولت ها نیز باید به این سمت بروند.



عباس زاده مشکینی در ادامه به حضور رئیس جمهور آذربایجان در کنار مرزهای ایران بعد از اتمام مناقشه قره باغ اشاره کرد و افزود: او با حضور بر روی پل مرزی میان دو کشور، آن را پل دوستی لقب داد و علنا اعلام کرد اجازه نمی دهد هیچ تهدیدی از خاک این کشور متوجه ایران شود که البته این موضوع بسیار برای ما مهم بوده و این خط مشی و استراتژی همیشه باید تداوم داشته باشد و الزامات آن نیز رعایت شود.



عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و جمهوری آذربایجان همچنین به اهمیت مشارکت ایران در بازسازی قره باغ اشاره و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی این حوزه اعلام آمادگی کرده ضمن اینکه ما بهترین تجربه را در دنیا در حوزه پاکسازی مین داریم. به خصوص که بنده زمانی که استاندار ایلام بودم و دو سوم خاک این استان را مواد منفجره فرا گرفته بود، توانستیم در کمترین زمان ممکن عملیات مین روبی داشته باشیم.



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان عدم دخالت دو کشور در امور داخلی یکدیگر را از شروط توسعه روابط دانست و خاطرنشان کرد: دشمنان دو کشور تعمیق روابط میان ایران و آذربایجان را نمی خواهند از این رو ارتباط، حضور و شیطنت های خود را بزرگنمایی می کنند در حالی که ارتباط ایران و آذربایجان به اندازه ای ریشه دار و مستحکم است که هیچ عامل خارجی نمی تواند دو ملت را جدا کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 341124
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار