خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/05/12 - 11:42
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
مالکی:

هند به تعهدات خود در توسعه کریدور شمال - جنوب عمل نکرده است

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هند به تعهدات خود در توسعه کریدور شمال - جنوب عمل نکرده و بندر چابهار به توسعه کافی نرسیده است.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  با اشاره به اهمیت توسعه روابط منطقه ای تصریح کرد: از آغاز دهه 90 تصمیمات مهمی برای توسعه کریدور شمال - جنوب گرفته شد و  پس از آن بخشی از کار به هندی ها واگذار شد.



وی افزود: با توجه به مناقشات بین هند و پاکستان حضور هند در ایران تأثیر منفی بر روابط ایران و پاکستان داشت و ما نیز مذاکراتی برای تجدید نظر در تمدید این توافق با وزارت خارجه و مقامات ارشد انجام دادیم  چرا که ادامه حضور هندی ها در چابهار به مصلحت نیست و در دیدار اخیر با سفیر پاکستان نیز مباحثی در مورد توسعه همکاری های منطقه ای مطرح شد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ظرفیت بالای جمهوری اسلامی ایران امکان خوبی است که می توانیم آنرا در اختیار سایر کشورها نظیر چین بگذاریم چرا که هندی ها وابستگی زیادی به آمریکا دارند و حضور آنها مخاطرات زیادی برای ما خواهد داشت و حرکت لاکپشتی آنها در چابهار هم شاید به دلیل اعمال نفوذ آمریکا باشد.



وی با تاکید بر لزوم توسعه مناسبات منطقه ای گفت:اجلاس های چند جانبه در نزدیکی مرز ها با مشارکت کشور های همسایه موضوعی است که در سالهای اخیر کمتر مورد توجه بوده در حالی که این نشست ها می تواند امنیت مرزی و توسعه تجاری را تامین کرده و ظرفیت های کشور را فعال می کند و اجلاس مورد اشاره چابهار نیز در صورت برگزاری می تواند به کشور کمک کند. 



 مقام هندی در روزهای گذشته از برگزاری اجلاس چند جانبه منطقه ای با حضور ایران سخن گفتند و سخنگوی وزارت خارجه در واکنش  به آن تاکید کرد:کریدور شمال - جنوب یکی از مهمترین کریدورهایی است که جمهوری اسلامی ایران از سال‌ ۲۰۰۱ به دنبال اجرایی کردن آن بوده است. چابهار یکی از مهمترین ایستگاه‌های ما در این کریدور خواهد بود و هند هم به عنوان توسعه دهنده بخشی از این بندر مهم نقش ویژه‌ای دارد و گفت‌وگوهایی درباره این نشست شده و زمان آن هنوز مشخص نیست ولی در دستورکار قرار دارد.



پایان پیام.

  • کد خبر : 324197
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار