خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/20 - 15:33
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
در دیدار رئیس مجلس ویتنام با استاندار اصفهان مطرح شد؛

همکاری اتاق بازرگانی ایران و ویتنام پل ارتباطی برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور است

رئیس مجلس ویتنام با بیان اینکه همکاری اتاق بازرگانی ایران و ویتنام پل ارتباطی برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور است، گفت: در ماه اکتبر 2023 دهمین کمیسیون مشترک ایران و ویتنام به میزبانی هانوی برگزار می‌شود و در این کمیسیون مشترک موضوعاتی از قبیل رفع موانع بانکی، تهاتر کالا و سایر مباحث اقتصادی در دستور کار دو کشور قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، وونگ دین هوئه، رئیس مجلس ویتنام پس از بازدید اماکن تاریخی، صنایع دستی و میراث فرهنگی اصفهان با سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان دیدار و گفت‌وگو کرد.



وونگ دین هوئه یادآور شد: سفر به ایران به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط ایران و ویتنام انجام شده و ما در این سفر با ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، حوزه سلامت و علمی و فناوری ایران آشنا شدیم.



وی اضافه کرد: همچنین در سفر به اصفهان از مساجد جامع، میدان نقش جهان، نحوه بافت فرش دستباف و سنتی و کارگاه قلم‌زنی و مس بازدید کردیم و دریافتیم اصفهان ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گردشگری و صنایع دستی دارد.



وونگ دین هوئه با اشاره به اینکه اصفهان حدود 6 میلیون جمعیت دارد و می‌تواند با شهرهایی از ویتنام همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی داشته باشد، عنوان کرد: در سفر قبلی معاون رئیس مجلس ویتنام به ایران تفاهم کرده بودیم که خواهرخواندگی شهر هوشی‌مین با اصفهان انجام شود.



 











رئیس مجلس ویتنام در اصفهان


 



وونگ دین هوئه با اشاره به دیدار خود با رئیس مجلس ایران عنوان کرد: دو مجلس ایران و ویتنام برای اولین بار تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند و این دستاورد بزرگی در سفر انجام شده به ایران بود. پس از حضور در مجلس، ملاقات یک ساعته‌ با آقای رئیسی؛ رئیس جمهور ایران داشتیم و در این دیدار در خصوص مسائل مختلف صحبت شد.



رئیس مجلس ویتنام با اشاره به دیدار با وزیر صمت که ریاست کمیسیون مشترک ایران و ویتنام را برعهده دارد، گفت: ماه اکتبر سال 2023 دهمین کمیسیون مشترک ایران و ویتنام در هانوی با محوریت موضوعات رفع موانع بانکی و تهاتر کالاها و همچنین مباحث اقتصادی برگزار خواهد شد.



وی از امضای دو یادداشت تفاهم در زمینه قرنطینه گیاهی و دامی در این سفر خبر داد و عنوان کرد: همچنین در این سفر ما نشست تجاری با 150 شرکت ایرانی در محل اتاق بازرگانی داشتیم که هدف ما برقراری ارتباط بین اتاق بازرگانی ایران و ویتنام بوده تا از این طریق پلی ارتباطی میان بخش خصوصی دو کشور ایجاد شود.



وونگ دین هوئه خواستار تنظیم سفر هیأت ایرانی به ویتنام در آینده نزدیک شد و ادامه داد: لازم است همکاری‌ها و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین دو کشور توسط هیأت اعزامی به ویتنام پیگیری شود.



سید رضا مرتضوی نیز ضمن خوشامد به رئیس مجلس ویتنام و هیأت همراه عنوان کرد: با وجود 50 سال رابطه ایران و ویتنام و اشتراکات فرهنگی دو کشور باید اذعان کنیم که حجم روابط ایران و ویتنام در جایگاه قابل قبولی قرار ندارد.



وی با اشاره به نگاه مستقل ویتنام در زمینه چندجانبه‌گرایی و توسعه همکاری با کشورهای مستقل عنوان کرد: در همین راستا ایران و ویتنام می‌توانند ارتباطات خود را گسترش دهند.



مرتضوی نشست رئیس مجلس ویتنام با دکتر قالیباف و رئیس جمهور را منشأ گسترش روابط و ایجاد راه‌های جدید برای توسعه آنها دانست و گفت: قطعاً نشست با تجار و فعالان اقتصادی می‌تواند زمینه همکاری بین دو کشور را گسترش دهد.



استاندار اصفهان خواستار به نتیجه رسیدن خواهرخواندگی دو شهر اصفهان و هوشی‌مین و یا خواهرخواندگی اصفهان با سایر شهرهای ویتنام شد و عنوان کرد: اصفهان در حوزه صنعت رتبه نخست را در ایران داشته، همچنین در حوزه پزشکی نیز یکی از سرآمدان کشور ایران به شمار می‌آید./



پایان پیام

  • کد خبر : 366370
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار