خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/25 - 16:26
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
جدی در دیدار با فرستاده پارلمانی این کشور:

هزار و دویست کیلومتر مرز مشترک ایران و ترکمنستان از امن ترین مرزها با کشورهای همسایه است

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکمنستان در دیدار با همتای ترکمنستانی خود، گفت: مرزهای کشورمان با ترکمنستان به طول ١٢٠٠ کیلومتر از امن ترین مرزها با کشورهای همسایه است و با توجه به ظرفیت‌های موجود در نقاط مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان انتظار داریم بازارچه‌های سرخس، گمیشان، پرسه سو و اینچه برون فعال شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بیگمراد محمداف رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیئتی  از سوی مجلس ملی این کشور برای گفتگو با مقامات پارلمانی کشورمان به تهران سفر کرده است، صبح روز سه‌شنبه ٢۵ مهرماه با علی جدی همتای خود در مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.



علی جدی در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور اعضای گروه دوستی پارلمانی ترکمنستان در ایران، سالروز استقلال این کشور را تبریک و بر اشتراکات تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی و دینی دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و از موضع بیطرفی مثبت این کشور حمایت کرد.



وی در ادامه نقش و جایگاه مجالس ایران و ترکمنستان را در پیشبرد اهداف تهران -عشق آباد مهم خواند و اظهار کرد: باتوجه به تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی در مجالس دو کشور، معتقدیم رایزنی و ارتباطات موثر نمایندگان مردم ایران و ترکمنستان می‌تواند کمک شایانی به اجرایی شدن توافقات و اهداف مسئولین عالی رتبه دو کشور نماید.



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر مقامات عالی رتبه دو کشور به تهران و عشق‌آباد بیان کرد: خوشبختانه توافقات خوبی در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، روابط استان‌های مرزی و... میان سران ایران و ترکمنستان حاصل شده است. لذا بایستی دستگاه‌های اجرایی و مسئولین دو کشور تلاش کنند تا هرچه سریعتر این توافقات عملیاتی گردند.



نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ظرفیت‌‌های استان‌های همجوار کشورمان با ترکمنستان در ایجاد بازارچه‌های مرزی جهت توسعه و گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین تاکید کرد: مرزهای کشورمان با ترکمنستان به طول ١٢٠٠ کیلومتر از امن ترین مرزها با کشورهای همسایه است.



وی به توجه دولت و مجلس شورای اسلامی بر ایجاد فرصت‌های همکاری‌های بین استان‌های مرزی دو کشور اشاره کرده و گفت: در حال حاضر بازارچه مرزی باجگیران فعال است اما با توجه به ظرفیت‌های موجود در نقاط مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان انتظار داریم بازارچه‌های سرخس، گمیشان، پرسه سو و اینچه برون فعال شوند.



نایب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار با اشاره به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم و شهروندان در غزه خاطر نشان کرد: این روزها شاهد حمله وحشیانه رژیم کودک کش صهیونیستی به مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین هستیم. انتظار داریم کشورهای اسلامی بتوانند در مجامع بین‌المللی از جمله اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی گام‌های مهمی برای مهار اقدامات این رژیم سفاک بردارند.



محمداف: رویکرد مقامات ترکمنستان توجه به همسایگان و ارتقاء سطح همکاری‌هاست



بیگمراد محمداف رییس گروه دوستی پارلمانی ترکمنستان و ایران نیز در این دیدار ضمن تشکر از استقبال گرم مجلس شورای اسلامی و ابراز خرسندی از حضور در ایران، بر مناسبات رو به رشد دو کشور در زمینه‌هایی مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، علمی و... تاکید کرد و ادامه داد: رویکرد رهبر و مقامات عالیرتبه ترکمنستان توجه به همسایگان و ارتقاء سطح همکاری ها با کشورهای دوست و برادر است. از این رو جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی کشور متبوعش برخوردار است.



وی در ادامه با اشاره به سفر اخیر قربانقلی بردی محمداف، رئیس مصلحت خلق و رهبر ملی مردم ترکمنستان به تهران افزود: توافقات خوبی میان سران ایران و ترکمنستان در جهت تامین منافع ملت‌های دو کشور انجام شده است. یکی از اهداف سفر اعضای گروه دوستی پارلمانی ترکمنستان به جمهوری اسلامی ایران پیگیری و جامه عمل پوشاندن به این توافقات است.



رئیس گروه دوستی پارلمانی در بخش دیگری از سخنان خود بر ظرفیت‌های استان‌های همجوار و همچنین مرزهای مشترک طولانی دو کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به آرامش حاکم در مرزهای مشترک ایران و ترکمنستان، روسای جمهور دو کشور از آن به عنوان مرز دوستی یاد می‌کند، لذا مجلس ملی ترکمنستان از تعمیق همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه اقتصادی و ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک استقبال و حمایت می‌کند.



گفتنی است؛ در این دیدار آقایان شادمهر امانقلیچ، بهروز محبی نجم‌آبادی، علی آذری از دیگر اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در این دیدار حضور و با همتایان حضور در خصوص موضوعات گوناگون از جمله توسعه و گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری در استان‌های مرزی و ایجاد منطقه صنعتی و تجارت آزاد مشترک میان دو کشور گفتگو و تبادل نظر کردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 370054
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار