خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/09/26 - 09:49
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
مالکی مطرح کرد

هدف واشنگتن از سیاست فشار بر کشورها برای عادی سازی روابط با اسرائیل چیست؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:آمریکایی ها با هدف ایجاد شکاف و تفرقه بین کشورهای اسلامی و منطقه سیاست فشار برکشورها برای عادی سازی رابطه با اسرائیل را دنبال می کنند.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به عدم تن دادن کشور اندونزی به عادی سازی روابط با اسرائیل گفت: تحرکات اخیر اسرائیلی ها مبنی بر شکاف در بین جوامع اسلامی و کشورهای اسلامی یک کار جدی است و هدف آمریکایی ها و فشار برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی این است که معادلات سیاسی جهان اسلام را برهم بزنند.



وی افزود: با توجه به اینکه یک نگاه پررنگ و مشترکی نسبت به رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر در مورد ملت مظلوم فلسطین بین تمامی کشورهای اسلامی وجود دارد و این موضوع برای اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها به شدت سنگین تمام شده است ؛می خواهند این فضا را تلطیف کنند.



بیشتر بخوانید:





نماینده مردم زاهدان در مجلس تاکید کرد: آمریکا بر مبنای شکستن قبح رابطه با رژیم صهیونیستی،هرچند وقت یکبار به دنبال این هستند که روابط سیاسی یا تجاری حتی جزئی هم شده با کشورهای اسلامی داشته باشند، آنها اول از کشور کوچکی مثل امارات،اردن یا مراکش و یا کشورهایی که جایگاه سیاسی از نظر جهان اسلام ندارند،شروع کردند.



مالکی با بیان اینکه هزینه‌های سنگینی در انتظار کشورهایی که روابط با اسرائیل  را می پذیرند،است، مطرح کرد:مثلا در امارات به عنوان اولین کشور که این کار را انجام داد، موقعیت تجاری و اقتصادی دوبی به عنوان  یکی از مهمترین مراکز تجاری و اقتصادی دنیا به شدت به هم ریخت و در معادلات آن تاثیر منفی داشت. از همان زمانی که آنها توافق کردند،ماموران سرویس موساد در منطقه حضور داشته و موقعیت منطقه را به هم زدند و این موضوع به ضرر کشورها تمام می شود.



وی با اشاره به کشورهایی که عادی سازی را انجام داده‌اند،مطرح کرد: این کشورها در بین ملت مسلمان فلسطین و بقیه ملت ها ذهنیت ایجاد می کنند که چطور برخی کشورهای اسلامی و عربی از رژیمی که به شدت به دنبال کشتار مردم مظلوم فلسطین است،رابطه ایجاد می کنند؛در واقع آمریکایی ها  به دنبال تفرقه در بین مسلمانان هستند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براین که در مجموع آمریکایی ها به دنبال ایجاد شکاف و تفرقه بین کشورهای اسلامی و منطقه هستند،تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران این موضوع را رصد می‌کند،خصوصاً حضور اسرائیل در اطراف کشور ما ناخوشایند است،نگران این موضوعات هستیم؛امیدواریم که دستگاه دیپلماسی ما حتماً با کشورهای همسایه در این حوزه به عنوان یک موضوع جدی وارد بحث و مذاکره شوند. 



گفتنی است؛ امارات و بحرین در ماه های گذشته با میانجیگری آمریکا و تمکین از درخواست واشنگتن، با پشت کردن به آرمان فلسطین روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار کردند. در پی این دو کشور سودان نیز به بهانه خروج از لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا، به صف کشورهای سازشکار پیوست و با تل آویو روابط عادی برقرار نمود. آخرین کشوری که با وعده‌های واشنگتن حاضر به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی شده مغرب است که این اقدام  با موجی از مخالفت در داخل این کشور روبه رو شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 310118
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار