خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/03/06 - 15:44
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : بین الملل
امیرعبداللهیان در مصاحبه تفصیلی با خانه‌ملت تشریح کرد؛

نگاهی به عملکرد حوزه بین‌الملل و دیپلماسی پارلمانی در دهمین دوره مجلس/ انجام هزار و 300 دیدار خارجی و مشارکت در 72 اجلاس منطقه‌ای و بین‌المللی

مدیر کل امور بین‌الملل مجلس با اشاره به عملکرد حوزه بین‌الملل مجلس دهم از انجام هزار و 300 دیدار خارجی، تعامل با 100 پارلمان در طول دوره دهم، مشارکت نمایندگان در 72 اجلاس منطقه‌ای و بین‌المللی و تشکیل 127 گروه دوستی و 5 کارگروه پارلمانی با مجالس کشورهای مختلف خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و مدیرکل امور بین الملل مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در تشریح عملکرد حوزه بین‌الملل و دیپلماسی پارلمانی در مجلس دهم، گفت: بررسی عملکرد مجلس شورای اسلامی در دوره دهم در حوزه مناسبات خارجی و بین‌المللی نشانگر حضور فعال و مؤثر پارلمان در صحنه تعاملات خارجی کشور در چارچوب سیاست‌های راهبردی نظام اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌باشد.



وی افزود: در این میان حوزه بین‌الملل مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع راهبردی، برنامه‌ریزی و پیگیری اجرای سیاست‌های راهبردی خارجی پارلمان در چارچوب وظایف تدوین شده و دستورات رئیس مجلس شورای اسلامی فعال بوده است.



امیرعبداللهیان یادآور شد: پیگیری سیاست فعال مقابله با گسترش تروریسم در منطقه از طریق رایزنی با پارلمان‌های کشورهای منطقه، تقویت و تحکیم مناسبات پارلمانی با کشورهای همسایه و حوزه پیرامونی، تقویت همکاری‌های پارلمانی با حوزه آ‌سیا و از جمله چین، روسیه، هند، پاکستان، مالزی، اندونزی و ... کشورهای اروپایی، توجه ویژه به بحران‌های جاری در جهان اسلام به ویژه بحران دیرپای فلسطین و همچنین شرایط بحرانی در سوریه، عراق، لیبی، یمن، میانمار و ... را می‌توان مهمترین سرفصل‌های راهبرد دیپلماسی پارلمانی مجلس دهم دانست.



برگزاری ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین با حضور 700 چهره سیاسی و بین‌المللی



دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل تاکید کرد: برگزاری ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با حضور 700 شخصیت‌ سیاسی، بین‌المللی، اندیشمندان و رهبران سیاسی فلسطین و مقاومت، وزرای خارجه و رؤسای پارلمان‌ها از سراسر جهان از جمله اقدامات بین‌المللی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم به شماره می‌رود. این اجلاس علیرغم فشارهای سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی جهت عدم حضور شخصیت‌ها و رؤسای نمایندگان پارلمان‌ها با استقبال کم سابقة محافل سیاسی و پارلمان‌های کشورهای اسلامی برگزار شد.



مدیرکل امور بین الملل مجلس دهم ادامه داد: این کنفرانس که با سخنرانی مقام معظم رهبری آغاز گردید، توانست در هماهنگی میان پارلمان‌ها و گروههای فعال در این عرصه اقدامات مؤثری انجام دهد که از جمله فعال ساختن دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین بوده است. هدف از تأسیس این دبیرخانه ساماندهی فعالیت‌های پارلمانی و ایجاد کانونی برای اندیشمندان، شخصیت‌ها و فعالان حوزه فلسطین می‌باشد که تاکنون منشاء اقدامات مؤثری در زمینه با مقابله با رژیم صهیونیستی بوده است.



انجام هزار و 300 دیدار خارجی و تعامل با 100 پارلمان در دوره دهم مجلس



امیرعبداللهیان گفت: انجام بیش از 1300 دیدار خارجی رئیس مجلس شورای اسلامی، نواب رئیس، رؤسای کمیسیون‌ها، گروههای دوستی پارلمانی و سایر نمایندگان با هیأت‌های پارلمانی و رهبران سیاسی جهان، حضور فعال در مجامع و کنفرانس‌های پارلمانی و منطقه‌ای، تعامل فعال با بیش از 100 پارلمان از کشورهای مختلف در چارچوب گروههای دوستی پارلمانی با تمرکز بر مباحث پارلمانی و نیز اقتصادی و میزبانی دیدار بیش از 90 هیأت پارلمانی در سطوح گوناگون در تهران از اقدامات بین‌المللی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم به شمار می‌رود.



وی افزود: همچنین حضور مؤثر و فعال در بیش از 70 کنفرانس و نشست پارلمانی منطقه‌ای و جهانی، ارائه گزارش‌های کارشناسانه در زمینه تدوین و تنظیم چندین طرح پیشنهادی در حوزه مناسبات خارجی مانند طرح مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت، از دیگر اقدامات بین‌المللی مجلس شورای اسلامی در دهمین دوره است.



تأسیس نهاد امنیتی پارلمانی «همسایگان افغانستان»



دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به برگزاری 5 کنفرانس منطقه‌ای با حضور رؤسا و نمایندگان پارلمان چندین کشور در تهران، گفت: تأسیس نهاد امنیتی پارلمانی «همسایگان افغانستان» با حضور رؤسای پارلمان‌های کشورهای روسیه، ایران، پاکستان، چین، ترکیه و افغانستان در زمینه مبارزه با تروریسم را می‌توان از مهمترین محورهای فعالیت‌های حوزه بین‌الملل در دوره دهم دانست.



مشارکت نمایندگان در 72 اجلاس منطقه‌ای و بین‌المللی



امیرعبداللهیان یادآور شد: در حوزه مجامع و نهادهای پارلمانی طی دوره دهم شاهد مشارکت فعال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 72 اجلاس منطقه‌ایی و بین‌المللی از جمله اتحادیه جهانی بین‌المجالس (IPU) و اتحادیه بین‌المجالس اسلامی (PUIC)، مجامع پارلمان آسیایی (APA) و اتحادیه مجالس اوراسیا بودیم.



وی در ادامه تصریح کرد: از جمله این نشست‌ها می‌توان برگزاری نشست فوق‌العاده کمیته فلسطین و تروئیکای ریاست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (PUIC) با حضور نمایندگان چندین کشور اسلامی در خصوص اتخاذ تمهیدات لازم و هماهنگی جهت مقابله با انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس (آذر 96)، برگزاری سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تهران با حضور هیأت‌های بلندپایه پارلمانی از 42 کشورهای اسلامی (دی 96)، برگزاری دومین کنفرانس رؤسای مجالس شش کشور روسیه،‌ چین، افغانستان، پاکستان، ترکیه و ایران در تهران با هدف بهره‌گیری از ظرفیت پارلمانی در جهت همکاری‌های مشترک منطقه‌ای و تبادل اطلاعات در زمینه مبارزه با تروریسم، مشارکت فعال و مؤثر در نشست‌های اتحادیه بین‌المجالس جهانی و سایر کنفرانس‌های منطقه‌ای و جهانی، مشارکت مباحث در نشست مشترک UNIPU در نیویورک اشاره کرد.



مدیر کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهم نشست‌ها و کنفرانس‌‌های مجامع پارلمانی که با حضور فعال هیأت‌های مجلس شورای اسلامی طی دوره دهم برگزار شد، گفت: 10 نشست اصلی و فرعی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ) (PUIC،16  نشست اصلی و کمیته‌های فرعی مجمع مجالس آ‌سیایی (APA)، 20 نشست اصلی و فرعی اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU)، 3 نشست اصلی رؤسای مجالس کشورهای حوزه اوراسیا (MSEAP)، 23 نشست و کنفرانس‌ در حوزه‌های پارلمانتاریسم، کمیسیون‌ مقام زن در سازمان ملل (CSW)، پیمان امنیت دسته جمعی (CSTO) و نشست رؤسای مجالس شش کشور در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در تهران را می‌توان از جمله این نشست‌ها برشمرد.



تشکیل 127 گروه دوستی و 5 کارگروه پارلمانی با مجالس کشورهای مختلف



امیرعبداللهیان با بیان اینکه در حوزه توسعه و تحکیم همکاری‌ها و روابط پارلمانی در مجلس دهم شاهد تشکیل 127گروه دوستی و 5 کارگروه پارلمانی با مجالس کشورهای مختلف بودیم، گفت: در این چارچوب هیأت‌هایی از گروه‌های دوستی پارلمانی 32 کشور از تهران دیدار و با همتایان خود در زمینه موضوعات مورد علاقه به ویژه تحولات منطقه و عرصه‌های جدید توسعه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و صنعتی با کشورمان دیدار و تبادل‌نظر کردند. که دستاوردهای مهمی برای تسهیل همکاری‌های تهران با کشورهای گوناگون داشت.



تشکیل کمیسیون‌ عالی مشترک پارلمان ایران و روسیه



دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با یادآوری مهمترین ابتکارات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در عرصه همکاری پارلمانی، گفت: از جمله این ابتکارات تشکیل کمیسیون‌ عالی مشترک پارلمان ایران و روسیه به ریاست رؤسای مجالس دو کشور بود. این کمیسیون ملی در دوره دهم بیش از 5 نشست مشترک برگزار کرده و ضمن بررسی مشکلات و مسائل همکاری‌های تهران – مسکو در عرصه‌های اجرایی، زیرساخت و انجام پروژه‌های اقتصادی، صنعتی مشترک به تبادل‌نظر در خصوص مسائل منطقه و زمینه‌های همکاری تهران – مسکو در این عرصه به ویژه سوریه و عراق پرداخت.



تبادل بیش از 3000 پیام با رؤسای مجالس و مقامات سیاسی کشورهای مختلف



مدیر کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مجموع از 1317 دیدار خارجی رئیس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشاور و رئیس حوزه ریاست (آقای دکتر جعفری) و دستیار ویژه رئیس و مدیرکل بین‌الملل مجلس با رهبران سیاسی و نمایندگان پارلمان‌های کشورهای مختلف، تبادل بیش از 3000 پیام با رؤسای مجالس و مقامات سیاسی کشورهای مختلف در زمینه تبریک روز ملی و سایر مناسبات سیاسی - پارلمانی کشورها و از جمله در مباحث محتوایی تحولات منطقه و جهان از مهمترین اقدامات حوزه بین‌الملل در طی دوره دهم بوده است.



وی در تشریح محورهای مهم دیگر فعالیت‌های حوزه بین‌الملل مجلس شورای اسلامی، گفت: پیگیری تحولات یمن، بحرین، میانمار و ... و حمایت از مردم مقاوم این کشور از طریق دیپلماسی پارلمانی در مقابل حملات سعودی و ائتلاف علیه غیرنظامیان و مناطق غیرنظامی از جمله فعالیت‌ها بوده است. همچنین برای اولین بار با هدف پیگیری سیاست‌های نظام، کارگروه‌های پارلمانییمن، بحرین و ... مجلس دهم شکل گرفت.



قرار گرفتن موضوع یمن در دستور کار تمامی فعالیت‌های دیپلماتیک مجلس



امیرعبداللهیان تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و ارسال بولتن‌های تحلیلی مستمر برای آگاهی نمایندگان و همچنین بولتن‌های تخصصی برای هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها، کمیته‌های تخصصی و گروههای دوستی – پارلمانی و کارگروههای پارلمانی دیپلماسی پارلمانی از جمله اقدامات این حوزه بوده است.



دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل افزود: در این عرصه نیز با تمهیدات اتخاذ شده، موضوع یمن در دستور کار تمامی فعالیت‌های دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی قرار داشته و در نشست‌ها، کنفرانس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و گفتگوهای دوجانبه از سوی هیأت‌های پارلمانی کشورمان رایزنی‌های گسترده‌ای در حمایت از مردم یمن صورت گرفت./



پایان پیام

  • کد خبر : 298235
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار