خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/15 - 14:36
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
سعیدی:

نقش همسایگان در رونق اقتصاد ملی و تامین حقوق افغانستان بیش‌ از سایر کشورها است

نماینده مردم چابهار در مجلس با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت همسایگان برای تعدیل روش و مشی طالبان لازم است، گفت: نقشی که همسایگان می‌توانند در اقتصاد ملی و تامین حقوق افغانستان داشته باشند، بیش از سایر کشورها است.

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تحولات افغانستان، گفت: یکی از مزیت‌های دیپلماسی دولت آقای رئیسی توجه به همسایگان است، نقشی که همسایگان می‌توانند در اقتصاد ملی و تامین حقوق کشور خودمان و حتی افغانستان داشته باشند، بیش از سایر کشورها است.



نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: تعاملات بین همسایگان افغانستان باید اتفاق بیفتد ما بر اساس سه اصل عزت، حکت و مصلحت با همه کشورها غیر از رژیم اشغال گر قدس باید ارتباط داشته باشیم و با همسایگان به طریق اولی، اما تطهیر تصویر طالبان با واقعیت جامعه بین الملل همخوانی ندارد.



مردم افغانستان باید برای خودشان تصمیم بگیرند



سعیدی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که دستگاه دیپلماسی دچار انفعال تاریخی در حوزه مباحث مرتبط با افغانستان است، اظهار کرد: این تصور که طالبان تغییر ماهیت داده، ساده لوحانه است. طالبان در ادوار مختلف نشان داده که به هیچ کدام از حقوق انسانی، بین الملل، دیپلماسی و دموکراسی پایبند نیست. در این شرایطی ورود نظامی جمهوری اسلامی درست نیست اما مردم افغانستان باید برای خودشان تصمیم بگیرند.



وی در ادامه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت همسایگان برای تعدیل روش و مشی طالبان لازم است و کمک خواهد کرد اما کمک از کشورهای غیرهمسایه کمک چندانی به مردم افغانستان نخواهد کرد. سیاست نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند که ما به دنبال منافع ملی خود و همسایگان به کمک یکدیگر باشیم.



وزارت خارجه حقابه ایران از افغانستان را پیگیری کند



این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین یادآور شد: ایران و افغانستان موضوعات دو جانبه‌ای هم دارند که وزارت خارجه باید پیگیری کند، افغانستان احداث سد کمال خان را داشت و ما بر اساس معاهدات بین المللی و توافقنامه سال 1351 حقابه ایران باید محفوظ شود، آنها مدعی شدند چون در شرایط خشکسالی هستند نمی‌توانند حقابه ایران را تامین کند اما در این شرایط دستگاه دیپلماسی ما باید فعالانه تر وارد میدان شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 330565
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار