خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/04/12 - 11:13
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی در میزگرد تخصصی حقوق بشر بین‌المللی و همکاری در حوزه حقوق بشر بیان کرد:

نقش نمایندگان و نهادهای بین پارلمانی در دومین همایش بین المللی توسعه نظام پارلمانی

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در میزگرد تخصصی حقوق بشر بین‌المللی و همکاری  در حوزه حقوق بشر، نقش نمایندگان و نهادهای بین پارلمانی در دومین همایش بین‌المللی توسعه نظام پارلمانی به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در میزگرد تخصصی حقوق بشر بین‌المللی و همکاری در حوزه حقوق بشر، نقش نمایندگان و نهادهای بین پارلمانی در دومین همایش بین المللی توسعه نظام پارلمانی، سخنرانی کرد.



 



متن سخنرانی وی بدین شرح است:



 



جناب آقای رئیس



عالیجنابان،



خانم ها و آقایان



برگزاری این نشست و سایر نشست‌های مشابه در حوزه حقوق بشر، یک ضرورت اساسی است که می‌تواند از طریق تعالی دیدگاه های شرکت کنندگان از کشورهای مختلف به افزایش فهم کشورها از حقوق بشر، فهم سازوکارهای پارلمانی برای تشویق و حمایت از برنامه‌ها و قوانین بشردوستانه کمک اساسی کند. بنده از طرف خودم و پارلمان جمهوری اسلامی ایران، از برگزار کنندگان این نشست مهم تشکر و قدردانی می‌نمایم.



جناب آقای رئیس



همان طور که مستحضر هستید حاکمیت قانون و حقوق بشر، هدف اصلی و ضرورت جامعه بین‌المللی و دربرگیرنده منافع مشترک جامعه بین‌المللی و پایه و اساس صلح، امنیت و توسعه  است. در حال حاضر، جامعه بین‌المللی با شرایط خطرناکی از حاکمیت قانون و حقوق بشر از جمله قاچاق مواد مخدر و انسان، نقض گسترده قوانین، پاکسازیهای قومی و تصفیه نژادی و از همه مهمتر، نقض مکرر وخروج از توافقات بین‌المللی، سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه، اعمال تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و فراسرزمینی مواجه است که در نهایت تاثیر منفی خود را بر ملتها و شهروندان می گذارند.



همکاران گرامی،



همه شما به خوبی می دانید که مکانیسم های حقوق بشر بین‌المللی به لحاظ تاریخی، نقش پارلمان و مجامع پارلمانی را در مواردی نادیده گرفته است اما جهت گیری های اخیر، چارچوبی برای نقش آفرینی پارلمانها و هماهنگی و همکاری در حوزه حقوق بشر ارائه کرده است که تلاش دیگری برای حفظ و اطمینان از هنجارها و قوانین موجود در حوزه حقوق بشر در عرصه بین¬المللی است. بر همین اساس می توان گفت که جهان وارد عصر جدیدی از به کارگیری قدرت پارلمان در حمایت از حقوق بشر شده است. وظیفه ما و شما به عنوان نمایندگان مجالس و نیز مجامع بین‌المللی پارلمانی مثل این همایش، تلاش برای یافتن راه های عملی تحقق این ظرفیت و نقش مضاعف آن در دست یابی به اهداف حقوق بشر و تبدیل آن به یک گفتمان غالب در سطح ملی و بین المللی است زیرا دست یابی به حقوق بشر و کمک به اجرا و جلوگیری از نقض آن، منافع بلند مدت همه کشورها را در پی دارد.



نمایندگان گرامی و همکاران عزیز



    به کارگیری قدرت پارلمان برای حقوق بشر درسطح ملی اتفاق افتاده است و پارلمان‌ها راه‌های جدیدی برای پذیرش این مسئولیت مشترک را پیدا کرده اند اما در سطح بین المللی پارلمانی نیازمند کار مشترک پارلمانی هستیم. برخی از اقداماتی که نمایندگان می توانند در حوزه حقوق بشر بین المللی انجام دهند:



- تعیین پیوستن دولتها به کنوانسیونهای مرتبط با حقوق بشر



- نظارت بر اجرا، نقض یا تعلل یک کشور در اجرای آن با استفاده از ابزارهای پارلمانی



- سوال از عدم امضای توافق نامه حقوق بشر و ترغیب و تشویق دولت در پیوستن به آن



-  در صورت عدم پیوستن دولت، قانونی کردن پیوستن دولت به توافق بین‌المللی در حوزه حقوق بشر و اجبار دولت برای انجام آن



-  مطالبه از دولتها برای تنظیم موافقتنامه های دوجانبه و چند جانبه بخصوص با همسایگان



-  اختصاص بودجه و منابع مالی لازم برای اجراء و نظارت بر اجرای قوانین حقوق بشر بین‌المللی و تعهد مسئولانه در برابر آن



-  اطمینان از وجود ابزار قانونی برای مجازات نقض حقوق بشر در  سطح ملی و منطقه‌ای به عنوان نقش مهم پارلمان‌ها در اجرای عدالت



-  تلاش برای تقویت صلح پایدار و عادلانه در سطح منطقه‌ای و جهانی از طریق عدم تصویب و مخالفت با تنش و وقوع جنگ که یکی از مصادیق مهم حقوق بشر و نقش پارلمان‌ها در تحقق صلح و امنیت است.



آقای رئیس، حضار محترم



وقتی چالش های جاری قوانین حقوق بشر را ذکر می کنیم، ملت  ما فورا به محاصره اقتصادی و تحریم‌های یکجانبه گرایانه امریکا  فکر می‌کنند که متعاقب خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای که با اجماع و به موجب یک قطعنامه شورای امنیت و با حمایت خود آمریکا به تصویب رسید، تحریم های گسترده‌ای در حوزه های مختلف به طور مکرر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد. همان طور که روشن است این اقدام نامشروع و غیر قانونی آمریکا، جنگ کامل اقتصادی و یک نوع عمل نوین خشونت‌آمیز معاصر علیه شهروندان عادی و تشدید فشار علیه ملت و دولت ایران است و چنین وضعیتی نقض کامل  وآشکار حقوق بشر و قوانین، کنوانسیون‌ها و توافق نامه های بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است.



  به باور ما، وظیفه پارلمان‌های ملی و مجامع بین‌المللی پارلمانی نیز در این راستا ارزیابی می‌شود که در مقابل نقض قوانین حقوق بشر و بی عدالتی‌ها علیه مردم و کشورهایی که از این اقدامات غیر مشروع و غیر قانونی آسیب دیده‌اند سکوت اختیار نکرده و صدای رسای مردم باشند و با تبادل و هم اندیشی جمعی و اشتراک گذاری بهترین تجارب و تدابیر با این اقدامات ظالمانه مقابله کنند.



از حسن توجه شما سپاسگزارم



پایان پیام



 

  • کد خبر : 283892
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار