خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/07/03 - 11:14
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی گفت:

نقش مجالس با دیپلماسی پارلمانی پویا در تحولات منطقه ای و بین المللی موثرتر می شود

محمدرضا مجیدی، دبیرکل مجمع مجالس آسیایی، گفت: پارلمان ها ثابت کرده اند بر خلاف دیپلماسی سنتی نقش مهمی در تقویت اعتماد در میان ملت ها و تاثیر مثبت در مسائل منطقه ای و بین المللی دارند.

محمدرضا مجیدی دبیرکل مجمع مجالس آسیایی که در چهارمین اجلاس رؤسای پارلمان های کشورهای اوراسیا در نورسلطان پایتخت قزاقستان شرکت کرده است، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره همکاری های پارلمانی در مناطق مختلف آسیا گفت: دیپلماسی پارلمانی فعال پارلمان های آسیا نشان می دهد که تقاضای رو به رشدی برای حضور فعال تر و مؤثرتر پارلمان ها در مسائل بین المللی مشاهده می شود.



مجیدی افزود: بر خلاف دیپلماسی سنتی ، پارلمان ها ثابت کرده اند نقش مهمی در تقویت اعتماد  در میان ملت ها و تأثیر مثبت در مسائل منطقه ای و بین المللی دارند.



وی ادامه داد: مجمع مجالس آسیایی (APA)از زمان تأسیس در سال 1385 تا کنون و همچنین انجمن پارلمان های آسیا برای صلح (AAPP) پیش از آن ، تلاش کردند موضوعات متنوعی که کشورهای عضو در قاره پهناور آسیا ، در منطقه و جهان با آنها مواجه هستند را در دستور کار قرار دهند.



دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه نقطه کانونی دیپلماسی پارلمانی را باید در شکل بخشیدن به اتحادیه ها و مجامع پارلمانی در مسیر تقویت همکاری و همگرایی منطقه ای دید، اضافه کرد:کوشش های مجالس آسیایی در تقویت همکاری های منطقه ای در چند دهه گذشته محدود به مناطق این قاره بزرگ نبوده است که شکل گیری اجلاس روسای مجالس کشورهای اوراسیا نشان دهنده افزایش همکاری های پارلمانی بین منطقه ای است و در این مجمع ، پارلمان های کشورهای آسیایی و اروپایی حضور فعال دارند.



مجیدی ادامه داد: شرکت کنندگان در نشست نورسلطان پایتخت قزاقستان بر گفتگوهای اوراسیایی در مورد مسائل حال و آینده این حوزه مهم جغرافیایی تأکید کردند و همچنین نقش ویژه نهادهای قانونگذاری کشورهای شرکت کننده را در حمایت از نشست های همگرایانه  برای مشارکت جامع همه اعضا  در زمینه احترام به اصل برابری و منافع متقابل مورد تأکید قرار دادند.



دبیرکل مجمع مجالس آسیایی در مورد سایر موضوعات مطروحه در این اجلاس، تصریح کرد: شرکت کنندگان خواهان پاسخ مشترک به چالش ها و تهدیدات نوین شده، بر هماهنگ سازی منافع ژئواکونومیک و اتصال و ارتباط بیشتر کشورها برای شکل بخشیدن به فضای مشترک بزرگ تر در اوراسیا برای ایجاد محیط شفاف، قابل پیش بینی، باثبات و غیر تبعیض آمیز برای تجارت و سرمایه گذاری تأکید کردند./



خبرنگار اعزامی خبرگزاری خانه ملت به قزاقستان؛علی اصغر نظامپور



پایان پیام

  • کد خبر : 288615
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار