خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/25 - 19:11
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
در دیدار سفیر فنلاند در تهران با مقتدایی مطرح شد:

موقعیت ژئوپلتیک ایران فرصت‌های عظیم آینده را خلق می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی در دیدار سفیر فنلاند در تهران ضمن استقبال از گسترش روابط پارلمانی تهران و هلسینکی، گفت: پیشینه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فنلاند همواره مثبت و سازنده بوده و توسعه این روابط برای ما حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ کاری کاهیلوئوتو سفیر جمهوری فنلاند در تهران، بعد ازظهر امروز ( سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه ) با عباس مقتدایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.



مقتدایی در ابتدای این دیدار ضمن استقبال از گسترش روابط پارلمانی تهران و هلسینکی گفت: پیشینه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فنلاند همواره مثبت و سازنده بوده و توسعه این روابط برای ما حائز اهمیت است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با اشاره به ظرفیت‌های موجود دو کشور برای توسعه همکاری‌های دوجانبه، گفت: جمهوری اسلامی ایران و فنلاند از ظرفیت‌های فراوانی در زمینه های اقتصادی، علمی و فنی برخوردارند که تقویت همکاری‌های پارلمانی دو کشور برای  شناسایی و افزایش بهره‌مندی از آنها مؤثر است.



وی در همین راستا خاطرنشان کرد: اکنون جنابعالی واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران «از قدرت و پیشرفت‌ شگرف در حوزه های مختلف علمی و فنی و همچنین نقش اثرگذار سیاسی در منطقه و جهان، تا احترام به حقوق بشر را مطلعید» و امیدواریم با انعکاس دقیق آنها برای افزایش سطح مراودات فی مابین و روابط دو ملت تلاش کنید و یقین بدانید که موقعیت ژئوپلتیک ایران فرصت‌های عظیم آینده را خلق می‌کند.



مقتدایی افزود: متأسفانه طرف های سومی در چند سال اخیر بر روابط تاریخی و دوستانه طرفین تأثیر گذاشته و این روابط را با مشکلات و موانعی روبرو ساخته‌اند که علت اصلی آن، پیروی از تحریم‌های ظالمانه، فراقانونی و غیرانسانی آمریکاست.



نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش، ضمن اشاره به نقض فراگیر حقوق بشر در جهان و انتقاد از مواضع سیاسی برخی کشور‌ها، تصریح کرد: از فنلاند انتظار می‌رود که نسبت به موضوعات حقوق بشری، با اتخاذ رویکردی مستقل و حرفه‌ای، فعالانه‌تر عمل کند.



کاری کاهیلوئوتو نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران و فنلاند بیان کرد: امیدواریم با توجه به اهمیت استمرار گفتگوهای دوجانبه، شاهد افزایش رایزنی‌های فی‌مابین در آینده نزدیک باشیم. فنلاند از گسترش رفت و آمدهای سیاسی بین دو کشور استقبال می‌کند.



سفیر جمهوری فنلاند در تهران با بیان این ‌که کشورش در زمینه آموزش‌ دانشگاهی از امکانات ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: دانشجویان ایرانی می‌توانند برای ادامه تحصیل از دانشگاه‌های تخصصی فنلاند بهره‌مند شوند.



در این دیدار همچنین آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات مورد اهتمام طرفین مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت./



پایان پیام

  • کد خبر : 370072
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار