خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/12/15 - 22:19
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
الهیان:

ملت یمن به جرم دفاع از حقوقشان، تروریست شناخته می‌شوند/جنگ یمن به نفع برخی از دولت های غربی

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس با اشاره به استاندارد های دوگانه در برخورد با مردم یمن، گفت: توافق فرانسه و امارات برای غارت منابع گاز یمن از موضوعاتی است که نشان می دهد جنگ یمن به نفع برخی از دول غربی است.

زهره الهیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وضعیت مردم یمن، گفت: در مورد یمن آنچه باید گفت این است که از سال 2015 مردم بی گناه و غیر نظامی یمن تحت تاثیر حملات عربستان و ائتلاف به رهبری عربستان، از حق حیات و سایر حقوق اساسی خود منع شدند و اتفاقی که در یمن در حال وقوع است در این سال ها این است که بزرگترین بحران بشر دوستانه بعد از جنگ جهانی دوم در یمن در حال رخ دادن است.



رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی، افزود: کشتار غیر نظامیان و سلب حق حیات کودکان و محاصره غذایی و دارویی موضوعاتی است که متاسفانه اتفاق افتاده و در این شرایط که ابعاد ان بسیار وسیع و گسترده است و نیاز به توضیحات مفصل دارد عربستان با چراغ سبز امریکا با تشکیل ائتلافی و پشتیبانی سلاحی کشورهای غرب اینگونه به غیر نظامیان حمله میکند و مناطق مسکونی، مدارس و بیمارستان ها را بمباران میکند و شرایطی است که میتوان گفت نقض فاحش قوانین بین المللی و نقض حقوق بشر و بشر دوستانه است. حق حیات و کرامت از مردم یمن سلب شده است و به گفته رییس امور بشر دوستانه سازمان بین الملل بزرگترین بحران بشر دوستانه در شرایط حاضر در یمن بعد از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاده است.



وی در ادامه اظهار کرد: جنگ یمن به یک بازار سوداور برای کارخانجات تسلیحات تبدیل شده است و علت اینکه شورای امنیت سازمان ملل موضع جدی در ارتباط با جنگ یمن نمی گیرد این است که بعضی از کشور های عضو سود فروش تسلیحات دریافت می کنند و طبیعی است که موضعی دربرابر جنگ یمن نمی گیرند و برعکس در شرایطی که یک فاجعه انسانی رخ می دهد می بینیم که صهیونیست ها به واشنگتن برای تروریست خواندن انصار الله فشار می آورند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: انصار الله که در دفاع از مردم و زنان و کودکان یمن در برابر عربستان مقابله و تلاش  می کند تروریست خوانده می شود ولی عربستان متاسفانه توسط سازمان ملل از لیست کشورهای ناقض حقوق بشر کودکان در مخاصمات حذف می شود.این ها علامت سوال ها و موضوعاتی است که افکار عمومی جهان رصد میکند و به ماهیت غیر انسانی و جنایت کارانه آمریکا و کشور های غربی بیش از پیش پی می برد.



الهیان همچنین بیان کرد: در کنار همه این جنایت ها دست اندازی به منابع مهم کشور یمن در دستور کار کشورهای غربی قرار می گیرد. توافق فرانسه و امارات برای غارت منابع گاز یمن یکی از این موضوعات است که به نوعی نشان می دهد که جنگ یمن به نفع برخی از دول غربی است و برای همین در مقابل آن موضع نمی گیرند این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که ما می بینیم همه کشورهای غربی و امریکا بسیج می شوند برای کمک به مردم اوکراین و مقابله با روسیه و انواع و اقسام سلاح های کشتار جمعی را برای اوکراین ارسال می کنند و به اسم کمک به مردم یمن در حالی که همین کشورها در برایر جنایت هایی که علیه مردم یمن اتفاق افتاد سکوت کردند این استاندارد های دوگانه حقوق بشری باعث شده که امروز مقوله حقوق بشری بیشتر شبیه شوخی باشد تا یک حقی که باید دنبال شود در عرصه بین الملل و مجامع حقوق بشر و سازمان ملل نسبت به این جنایتی که در طول این سال ها اتفاق افتاده مسئول هستند.



وی ادامه داد: جان صدها هزار کودک در یمن به دلیل شیوع بیماری های واگیردار و نرسیدن غذا و دارو به کودکان طبق اعلام یونیسف در خطر است، ولی صرفا سازمان ملل و مجامع حقوق بشری به یک اعلام نگرانی اکتفا می کنند و اتفاق مهمی به لحاظ عملیاتی در یمن شاهد نیستیم و اتفاق بازدارنده ای علیه عربستان صورت نمی گیرد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، گفت: ما در کمیته حقوق بشر با دبیر کل سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل مکررا مکاتبه کرده ایم و هشدار ها را به دبیر کل داده ایم و در حال حاضر نامه ای در دست تدوین است که مجدد ارسال کنیم به دبیر کل سازمان ملل در رابطه با هشدار نسبت به شرایطی که در یمن در حال وقوع است .



الهیان افزود: البته به عنوان رییس فراکسیون سازمان های مردم نهاد  از سازمان های مردمی فعال در حقوق بشر و سازمان های غیر دولتی بین المللی که در حوزه حقوق بشر فعال هستند میخواهم که در بحث یمن به طور جدی و فعال تر از گذشته ورود کنند و به طور عمومی نسبت به حق حیات مردم یمن نسبت به سازمان های مردم نهاد  اتفاق بیفند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه ملت یمن به جرم دفاع از حقوق خود الان به عنوان تروریست شناخته می شوند و حق دفاع از حقوق اساسی خود را ندارند و حق دفاع از حق حیات خود و کودکانشان را ندارند این استاندارد های دوگانه و مقایسه شرایط مردم یمن با مردم اوکراسن علامت سوال جدی را در منظر افکار عمومی ایجاد کرده است که ظاهرا حقوق بشر صرفا برای برخی از ملت هاست و موضوعی است که برای ملت های جهان سومی موضوعیت ندارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 338396
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار