خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/03/29 - 13:05
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین:

مصادیق بروز جنایت جنگی و نسل کشی در غزه مشهود است/ ضرورت محاکمه سران صهیونیست‌ها در محاکم بین المللی

نشست کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین با حضور جمعی از حقوقدانان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین پیش از ظهر امروز (سه شنبه 29 خردادماه) با حضور نادر خمسه ای رییس کارگروه، جمعی از حقوقدانان و همچنین تعدادی از اعضای کارگروه به میزبانی ستاد حقوق بشر برگزار شد.

خمسه ای با اشاره به اینکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دهه های قبل به مسئله نسل کشی پرداخته و آن را جرم انگاری کرده است، گفت: این مسئله اکنون در سرزمین های اشغالی خصوصا غزه در حال وقوع است لذا صهیونیست ها باید محکوم شوند.

وی در این راستا، اظهار کرد: حقوق بشر مولفه ای نیست که غربی ها بخواهند از آن به عنوان ابزار دوگانه بهره ببرند لذا اکنون که شاهد نسل کشی در غزه و قتل عام و کشتار غیرنظامیان هستیم، اقدامات عملی حقوقی و قضایی باید در برابر مقامات این رژیم منحوس صورت بگیرد.

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین با بیان اینکه دادگاه‌های بین‌المللی حقوق بشر مانند دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) وظیفه دارند به موضوع مذکور رسیدگی کنند، افزود: به عنوان مثال اکنون در غزه از تسلیحات ممنوعه استفاده می شود یا شاهد جنایت جنگی و کوچ دادن اجباری غیرنظامیان هستیم که همگی این موارد می تواند مولفه هایی قابل استناد برای رویارویی با سران جنایتکار صهیونیستی باشد.

خمسه ای در این زمینه، تصریح کرد: هر چند باید یادآور شد طی چند ماه گذشته دادخواست‌های حقوقی و شکایات کیفری متعددی از سوی کشورها علیه رژیم اشغالگر به ثبت رسیده که گام های خوبی تلقی می شود اما کافی نیست و تا رسیدن به نتیجه باید پیگیری شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه بمباران اماکنی همچون بیمارستان ها و مراکز درمانی که فقط زخمی ها و بیماران در آن هستند یکی دیگر از مصادیق جنایت جنگی تلقی می شود، بیان کرد: در واقع هویت واقعی صهیونیست ها را می توان در بمباران بیمارستان المعمدانی مشاهده کرد که با وقاحت تمام از این اقدام خود دفاع کردند.

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین در این زمینه، اظهار کرد: به عبارتی صهیونیست ها درصدد انسان زدایی سازمان یافته از سرزمین های اشغالی هستند و این سیاست و دسیسه را محور امور خود قرار داده اند؛ در واقع آنها غیریهودیان را انسان و بشر نمی دانند و بر اساس این فلسفه اقدام می کنند.

خمسه ای در این زمینه، گفت: این مهم در حالیست که مطابق ماده 8 اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی، مصداق های جنایات جنگی مشخص شده و این تفکر از جمله مصداق های ذکر شده در این ماده است.

وی بیان کرد: همچنین باید اذعان کرد جلوگیری و ممانعت از ورود آب، غذا و دارو، تخریب محیط زیست و خانه ها، نابود کردن زیرساخت های پزشکی و بهداشتی و غیره نیز از جمله مصداق های جرم نسل زدایی و نسل کشی تلقی می شود که همگی این موارد در غزه مشهود است و می تواند در طرح دعواها و شکایت ها مورد استناد قرار بگیرد.

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین خاطرنشان کرد: بر این اساس امیدواریم دادگاه‌های بین‌المللی حقوق بشر مانند دیوان کیفری بین‌المللی خیلی جدی به موضوعات یاد شده ورود کنند تا از کشتار بیشتر غیرنظامیان جلوگیری شود.

گفتنی است، حقوقدانان و همچنین اعضای کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین نیز در خصوص نکات یاد شده مسائلی را بیان کردند./

پایان پیام

  • کد خبر : 379716
کلمات کلیدی
محمدجواد یافتیان
خبرنگار

محمدجواد یافتیان

آخرین اخبار