خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/12/04 - 00:41
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
عموئی در آئین تشکیل گروه دوستی مکزیک و ایران:

مجلس آمادگی حمایت از همکاری‌های ایران و مکزیک را در حوزه‌های مختلف دارد

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و مکزیک در آئین تشکیل گروه دوستی دو کشور که به صورت وبیناری برگزار شد، گفت: مجلس آمادگی لازم برای حمایت و پشتیبانی از همکاری‌های ایران و مکزیک در حوزه‌های مختلف به ویژه بررسی هرگونه معاهده پایه همکاری متقابل را دارد .

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ابوالفضل عموئی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و مکزیک امروز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه به صورت وبیناری در آئین تشکیل گروه دوستی مکزیک و جمهوری اسلامی ایران در پارلمان این کشور شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. 



متن سخنرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و مکزیک بدین شرح است: 



بسم الله الرحمن الرحیم



ضمن عرض سلام و وقت بخیر خدمت نمایندگان محترم عضو گروه دوستانی و پارلمانی دو کشور، بسیار خوشحال هستم که بعنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و مکزیک در مجلس شورای اسلامی در آئین تشکیل این گروه در پارلمان مکزیک حضور دارم. 



امیدوارم با توسعه همکاری‌های پارلمانی شاهد رشد، تقویت و تعمیق همکاری‌های دو کشور در حوزه های مختلف باشیم . ایران و مکزیک، کشورهای مهم و تاثیر‌گذاری در معادلات و تحولات منطقه ای و بین المللی به شمار می آیند و در ایـن چـارچوب نزدیکی بیشتر در روابـط فی‌مابین می‌تواند به درک بهتر شرایط و وضعیت پیچیده‌ای که جهان امـروز بـه آن مواجـه اسـت کمک نموده و موجب ارتقاء صلح و امنیت بین‌الملل گردد . 



روابط پارلمانی دو کشور طی سالهای اخیر پویایی قابل توجهی را تجربه کرده است که نمود آن را در سه دور سفر رئیس کمیسیون سیاست خارجی سنای مکزیک و هیأت همـراه بـه تهران، یک دور سفر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران و هیأت همراه به مکزیک، تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی در مجالس دو کشور در ادوار مختلف‌، امضاء یادداشت تفاهم همکاری‌های پارلمانی میان مجلـس شـورای اسلامی و سنای مکزیک و تصویب قطعنامه در کنگره مکزیک به منظور بسط روابط مکزیک با کشورمان مشاهده می‌گردد . 



خوشبختانه امروز شاهد تحقق هدف اولیه تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشـور هستیم. این اولین قدم برای توجه به ارتقاء روابط دوجانبه و تمرکز بر تعمیق و تقویت آن است. 



مجلس شورای اسلامی آمادگی لازم برای حمایت و پشتیبانی از همکاری‌های ایران و مکزیک در حوزه‌های مختلف به ویژه بررسی هرگونه معاهده پایه همکاری متقابل را دارد . 



علی‌رغم تعاملات موجود بین ایران و مکزیک در حوزه های سیاسی و فرهنگی، متاسفانه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به اندازه روابط سیاسی رشد و توسعه نداشته است. با توجـه بـه ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های دو کشور، ارتقاء روابط تجاری و اقتصادی توجه ویژه‌ای را از هر دو طرف طلب می‌کند. بعنوان نمونه ظرفیت ایران در ساخت مخازن نفتی می‌تواند در اختیار بخـش نفت مکزیک قرار گرفته و متقابلا از ظرفیت های موجود در مکزیک استفاده شود. 



ایران یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات پتروشیمی به ویژه کودهای شیمیایی است که بازار مصرف گسترده ای در مکزیک دارد. این آمادگی وجود دارد که با تعریف یک مکانیسم همکاری تجاری، کود مورد نیاز مکزیک توسط ایران و با قیمتی رقابتی عرضه شود. 



علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران طی سالهای پس از انقلاب اسلامی در زمینه‌های بهداشتی درمانی، تولید دارو،  واکسن‌های مختلف و تجهیزات پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری داشته و توانمندی‌های قابل توجهی را به دست آورده است. این حوزه نیز می‌تواند بعنوان یکی از محورهای همکاری بین دو طرف تعریف و دنبال شود. 



با توجه به اینکه مواضع و دیدگاه های مشترکی بین دو کشور در خصوص بسیاری از مسائل بین‌المللی از جمله خلع سلاح، ضرورت مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر، مخالفت با یکجانبه گرایی، حل و فصل صلح آمیز مناقشات بین‌المللی، همکاری و حمایت متقابل از نامزدهای دو کشور جهت کسب عضویت در سازمانهای مختلف بین‌المللی وجود دارد، امیدواریم این همکاری‌ها و تعاملات شاهد رشد و توسعه بیش از پیش باشد . 



در پایان ضمن تاکید مجدد بر آمادگی مجلس شورای اسلامی برای حمایت از رشـد و توسعه روابط دوجانبه ایران و مکزیک، مایلم از رئیس محترم گروه دوستی پارلمانی برای دیداری رسمی از جمهوری اسلامی ایران دعوت بعمل آورم. امیدوارم  تعاملات گروه‌های دوستی‌ پارلمانی دو کشور زمینه موثری برای ارتقاء روابط در حوزه‌های مختلف مورد علاقه دو طرف باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 337599
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار