خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/25 - 15:50
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
امیرآبادی در نشست مجازی با رئیس گروه دوستی پارلمانی چین و ایران:

مبارزه با یکجانبه‌گرایی سبب ارتقای امنیت در منطقه می‌شود/رویکرد دولت ایران تقویت همکاری‌ با چین است

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین گفت: وحدت و رایزنی های مستمر میان کشورهای منطقه که به دنبال مبارزه با یکجانبه‌گرایی و ارتقای امنیت در منطقه هستند، می‌تواند دستاورد و موفقیت‌های بیشتری داشته باشد.

به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، لی زو یونگ رئیس گروه دوستی پارلمانی چین و ایران، امروز سه‌شنبه (25 آبان‌ماه) با احمد امیرآبادی فراهانی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چین طی نشست مجازی (وبینار) به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.



امیرآبادی در ابتدای این نشست مجازی ضمن اشاره به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و چین، بر روابط مثبت و رو به رشد تهران و پکن در عرصه‌های مختلف تأکید کرد و گفت: روابط دوستانه و پایدار دو کشور پشتوانه محکمی برای ارتقاء سطح مناسبات فی‌مابین در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.



وی در ادامه روابط دو کشور را راهبردی خواند و افزود: رویکرد دولت جدید جمهوری اسلامی ایران تقویت و تحکیم همکاری‌ ها در حوزه‌های گوناگون با کشور چین می‎باشد. می‌توان همکاری‌ موفق دو کشور در زمینه مبارزه با کرونا را به عنوان الگویی جهت توسعه مناسبات دو کشور قرار داد. مجلس شورای اسلامی از تداوم این روند استقبال و حمایت می‌ کند.



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چین در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت مقابله عملیاتی با اقدامات مداخله‌گرایانه آمریکا در منطقه خاورمیانه با هدف مداخله در امور حاکمیتی و سرزمینی کشورها تاکید کرد و بیان داشت: وحدت و رایزنی های مستمر میان کشورهای منطقه که به دنبال مبارزه با یکجانبه‌گرایی و ارتقای امنیت در منطقه هستند، می‌تواند در این خصوص دستاورد و موفقیت‌های بیشتری داشته باشد.



محسنی بندپی عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چین نیز در این نشست مجازی با ابراز خرسندی از همکاری و کمک‌های بشر دوستانه چین به ایران، نقش این کشور در امر مبارزه با بیماری کرونا را مهم دانست و بر توسعه و گسترش ارتباطات میان وزارتخانه‌های بهداشت و درمان دو کشور تاکید کرد.



بابایی کارنامی از دیگر اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چین، توسعه و گسترش همکاری‌های فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و چین را بااهمیت خواند و تصریح کرد: تقویت همکاری‌های فرهنگی یکی از بخش‌های مهم برنامه 25 ساله است در این راستا حمایت از کرسی‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی و چینی در دانشگاه‌های دو کشور و حمایت از فعالیت‌ سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های کارگری می‌تواند موجب نزدیکی بیش از پیش دو ملت گردد.



لی زو یونگ رئیس گروه دوستی پارلمانی چین و جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست مجازی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست بر آمادگی پارلمان این کشور برای ارتقای همکاری‌های فیمابین و تداوم گفتگو میان نمایندگان مجالس دو کشور تاکید کرد.



وی افزود: تبادلات میان مجالس دو کشور بخش راهبردی روابط جمهوری اسلامی ایران و چین است که می‌توان به همکاری‌های پارلمانی در مجامع بین‌المللی از جمله مجمع مجالس آسیایی و نشست شش کشور منطقه، اشاره کرد.



رئیس گروه دوستی پارلمانی چین و ایران در بخش دیگری، مناسبات دو کشور را دوستانه خواند و افزود: خوشبختانه در طول 50 سال روابط دیپلماتیک میان چین و ایران، همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های مختلف بویژه سیاسی روند رو به رشدی داشته است. معتقدیم با تلاش مقامات دو کشور برنامه جامع راهبردی دو کشور می‌تواند نتایج ملموسی داشته باشد.



لی زو یونگ در بخش دیگری از سخنان خود بر همکاری کشور متبوعش با جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با کرونا تاکید کرد و افزود: از تبادل تجربیات وزارتخانه‌های بهداشت دو کشور در جهت مبارزه با این همه¬گیری استقبال و حمایت می‌نماییم.



رئیس گروه دوستی پارلمانی چین و ایران در پایان این نشست مجازی با استقبال از پیشنهاد اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و چین مبنی بر ایجاد کرسی‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی و چینی در دانشگاه‌های دو کشور بر آمادگی دولت و کنگره جمهوری خلق چین در این زمینه تاکید کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 331404
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار