خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/04/12 - 10:57
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : بین الملل
داودی در همایش بین المللی توسعه پارلمانتاریسم در مسکو تاکید کرد:

لزوم بازنگری و بروزرسانی قوانین مربوطه بر اساس تغییر و تحولات در حوزه زیست محیطی

نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی بر بازنگری و بروزرسانی قوانین مربوطه بر اساس تغییر و تحولات در حوزه زیست محیطی و نظارت مستمر بر اجرای قوانین و توافقات بین المللی در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، یوسف داودی عضو گروه دوستی پارلمانی ایران - روسیه که با هیات پارلمانی ایران در همایش بین المللی توسعه پارلمانتاریسم در روسیه به سر می‌رود، امروز در میزگرد تخصصی همکاری قانونگذاری در زمینه محیط زیست، تعامل موثر برای توسعه پایدار، سخنرانی کرد.



متن سخنرانی وی بدین شرح است:



 



جناب آقای رئیس



همکاران گرامی؛



خانم‌ها و آقایان،



- از حضور در این میزگرد، خوشحالم و از دومای دولتی فدراسیون روسیه به دلیل برگزاری این نشست تشکر و قدرانی می‌نمایم.



بحث همکاری قانونگذاری در زمینه حفاظت از محیط زیست (آب، خاک، هوا، جانوران و گیاهان) در راستای توسعه پایدار یکی از موضوعات بسیار مهم جهانی است که باید در یک مگاترند (ابرروند) به هم پیوسته مورد توجه جدی کشورها قرار گیرد و این امر نیازمند یک رویکرد جامع و یکپارچه با برنامه استراتژیک، هوشمند و آینده نگارانه در هر کشوری است که ابعاد اقتصادی، اجتماعی، محیطی، جمعیت شناختی، سیاسی و فناوری را مورد توجه قرار دهد.



- نخست یک اراده سیاسی و فرهنگی قوی در تمامی کشورها هم در پارلمان و هم در دولت، باید برای تحقق اهداف توسعه پایدار در زمینه حفاظت از محیط زیست شکل بگیرد.



- دوم، توانمندسازی و آگاهی بخشی به شهروندان در این مگاترند مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از شهروندان به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته از حقوق، مسئولیت و ظرفیت خودشان در زمینه حفاظت از محیط زیست آگاه نیستند. آموزش، آگاهی بخشی عمومی و ایجاد دانش، فرهنگ سازی و ذهنیت سازی، قدم اساسی و بنیادین است. اگر شهروندان، ارتباط تنگاتنگ میان محیط زیست، سلامت و توسعه پایدار و فراگیر را درک کنند بیشتر به وظیفه و نقش خود آگاه شده و تبدیل به عاملان حفاظت از محیط زیست میشوند و جامعه را به سمت توسعه پایدار سوق می‌دهند.



- سوم، پارلمانها باید توسعه مسئولانه در زمینه حفاظت از محیط زیست داشته باشند و به شکل منطقی از آن، دفاع و حمایت کنند. آن را به شکل یک پروسه مهم مورد توجه قرار دهند و نقشه راه تغییر تدریجی به سمت کاهش آلودگی‌های زیست محیطی را فراهم کنند زیرا این ریسک وجود دارد که اتخاذ اقدامات رادیکال و توجه پروژه ای به حفاطت از مخیط زیست منجر به شکست و حذف بسیاری از سیاستها یا انتقال هزینه‌ها به مصرف کنندگان یعنی مردم گردد.



- همکاری مراکز پژوهشی پارلمان‌های دنیا و تشکیل یک گروه کاری در زمینه حفاظت از محیط زیست تحت عنوان «کمیته/ کارگروه مشترک پارلمانی حفاظت از محیط زیست»، و برگزاری نسشت‌های دوره ای و گفت وگوهای علمی و تخصصی نتیجه بخش می تواند اقدام مناسبی باشد. نتیجه فعالیتهای گروه کاری مراکز پژوهشی پارلمان‌ها باید منتج به طراحی یک نقشه راه در ارائه و فراهم کردن اقدامات لازم جهت توسعه پایدار حفاطت از محیط زیست در کشورها گردد.



 



همکاران گرامی و حضار محترم



- همانگونه که استخضار دارید چندین کشور جهان در حال حاضر برنامه‌های راهبردی بلندمدت خود را در زمینه حفاظت از محیط زیست کشورشان و سایر کشورها با تکیه بر شاخص‌های توسعه پایدار ارائه و اقدامات مختلفی را انجام داده که دستاوردهای چشمگیری داشته اند. همچنین برخی کشورهای توسعه یافته، فناوری‌های پیشرفته زیست محیطی دارند که در پیشبرد اهداف توسعه پایدار در حفاظت از محیط زیست موثرند. همکاری کشورهای توسعه یافته برای انتقال فناوری پیشرفته به کشورهای درحال توسعه و اشتراک گذاری تجارب و دستاوردهای ارزشمند خود با سایر کشورها و معرفی و ارائه پروژه‌های مهم و موفق در نشست‌ها و بازنمایی رسانه ای آنها، اقدام مهمی در حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شود. نشست‌های بین المللی پارلمانی می توانند محمل و محلی برای اشتراک و همکاری در این زمینه باشند و فضا را برای اقدام بخش‌های مربوطه و همکاری آنها فراهم سازند.



- مسئله مهم دیگری که پارلمان‌ها می‌توانند نقش مهمی در زمینه حفاظت از محیط زیست و همکاری‌های پارلمانی با تکیه بر توسعه پایدار انجام دهند بازنگری و بروزرسانی قوانین مربوطه بر اساس تغییر و تحولات در حوزه زیست محیطی و نظارت مستمر بر اجرای قوانین و توافقات بین المللی در این حوزه است. معتقدم این یکی از بهترین اقدام پارلمانی جهت پیگیری اهداف توسعه پایدار در سطح ملی و بین المللی است.



- در بسیاری از موارد، موانع توسعه پایدار در بخش حفاظت از محیط زیست، بحث‌های قانونی و حقوقی است که مربوطه به پارلمانهاست. تصویب و اجرای قوانین تسریع و تسهیل کننده تحقق توسعه پایدار توسط پارلمان‌های مختلف و هماهنگی و همکاری آنها می تواند کمک اساسی در این زمینه باشد. پارلمان‌ها و مجامع پارلمانی در هر زمینه ای که مرتبط با مسائل زیست محیطی است سیاست‌های حساس به محیط زیست را به جای این که استثنا باشند تبدیل به یک هنجار نماید و در تصویب قوانین مربوط، قطعنامه، تدوین سیاست‌های توسعه ملی و بین‌المللی اعمال نمایند.



جناب آقای رئیس



همکاران گرامی



در پایان عرایضم به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی ایران، مایلم اعلام نمایم که بسیاری از مواد قانون ششم توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی نظام در حوزه حفاظت از محیط زیست، سند ملی اشتغال سبز و برنامه چشم انداز بیست ساله ایران با اولویت‌های برنامه توسعه پایدار به ویژه در در حفاظت از محیط زیست، مطابقت و همگرایی دارد که نشان دهنده عزم جدی ایران در این عرصه است. بر همین اساس، پارلمان و دولت جمهوری اسلامی ایران از همکاری و اشتراک تجارب و قوانین در حفاظت از محیط زیست و سرمایهگذاری کشورهای مختلف در ایران و فرصت‌های توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در این حوزه استقبال میکند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 283890
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار