خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/13 - 16:46
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان آبادی در دیدار با معاون رئیس پارلمان ویتنام؛

لزوم ارتقاء و تقویت همکاری‌های پارلمانی میان تهران و هانوی/ روند مبادلات تجاری و اقتصادی باید افزایش یابد

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام گفت: ارتقا روابط و تقویت همکاری‌های پارلمانی میان تهران و هانوی در روند مبادلات تجاری، اقتصادی و فرهنگی حائز اهمیت است و در تحکیم مناسبات و تعمیق روابط دو کشور نقش به سزایی ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام در ادامه دیدارهای هیات پارلمانی اعزامی به ویتنام با «چان گوانگ فونگ» معاون رییس مجلس ویتنام در محل پارلمان آن کشور دیدار و گفتگو کرد.



رحیمی جهان آبادی با ابراز خرسندی از این دیدار، روابط دو کشور ایران و ویتنام را ریشه دار، دوستانه و رو به گسترش دانست و آمادگی کشورمان را برای توسعه روابط پارلمانی و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف اعلام داشت.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام با ابلاغ سلام قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به همتای ویتنامی وی و با اشاره به سفر رئیس مجلس ویتنام به تهران گفت: اسناد امضا شده در نشست روسای مجلس دو کشور، فرایند همکاری بیش از پیش دو کشور در زمینه های گوناگون را مهیا کرده و مجلس شورای اسلامی برای برگزاری کمیسیون مشترک در جهت همکاری‌های دو کشور آمادگی دارد.



وی در همین راستا خاطرنشان کرد: ارتقا روابط و تقویت همکاری‌های پارلمانی در روند مبادلات تجاری، اقتصادی و فرهنگی حائز اهمیت است و در تحکیم مناسبات و تعمیق روابط دو کشور نقش به سزایی ایفا می‌کند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، پارلمان‌های دو کشور را دو نهاد مهم و اثرگذار در ساختار حکومتی ایران و ویتنام دانست و ادامه داد: بهره‌مندی از ظرفیت‌های پارلمانی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی حائز اهمیت است و اتاق‌های مشترک بازرگانی و امضای تفاهم‌نامه و موافقتنامه‌های پایه اقتصادی، پتانسیل‌های قابل توجهی برای گسترش روابط دو کشور محسوب می‌شوند. 



رحیمی جهان آبادی افزود: ضرورت بهره‌مندی از مکانیزم‌های همکاری به ویژه نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته‌های جانبی تسهیل همکاری‌های اقتصادی و سازوکارهای مالی بانکی را به همراه دارد.



نماینده تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اسناد لازم برای تسهیل همکاری‌های تجاری میان دو کشور امضا شده و زمینه لازم برای همکاری‌ها در حوزه های مختلف فراهم است و مجلس شورای اسلامی از تسریع در مسیر مراودات استقبال می‌کند.



سید مصطفی میرسلیم عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام نیز در ادامه این دیدار با اشاره به تاریخ مبارزه و استکبار ستیزی ویتنام در مقابل کشورهای غربی به ویژه آمریکا خاطرنشان کرد: مداخله جویی در هر کشور و منطقه‌ای، جز بی‌ثباتی و به خطر افتادن امنیت کشورهای منطقه حاصلی نداشته است.



وی تصریح کرد: امروز مردم فلسطین و به ویژه نوار غزه با ماشین کشتار رژیم اشغالگر قدس در حال قتل و عام هستند و ضرورت دارد جوامع و سازمانهای بین‌المللی واکنش صریح و پر شتابی داشته باشند.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن قتل عام مردم غزه به ویژه زنان و کودکان فلسطینی خواستار احقاق حقوق مردم غزه و پیگیری جامعه جهانی و مردم عدالت‌خواه جهان از مسیر سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری نسبت به این فاجعه در دنیای مدرن شد. 



در ادامه این دیدار چان گوانگ فونگ معاون رییس مجلس ویتنام ضمن خوشامدگویی به رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام و هیئت همراه گفت: تشکیل گروه دوستی پارلمانی فی‌مابین ایران و ویتنام سرمایه ارزشمندی برای دو کشور محسوب می‌شود و می‌تواند در هماهنگی‌های بین دوکشور چه در حوزه دیپلماسی و چه در بحث سرمایه‌گذاری، تجارت و امور مورد علاقه دو کشور ایفای نقش کند.



وی از نتایج سفر اخیر رئیس مجلس ویتنام به ایران اظهار خرسندی کرد و افزود: ویتنام برای استمرار مشورت‌ها و گفتگوها با همتای ایرانی آمادگی دارد و از همکاری با ایران در حوزه‌های گوناگون تجاری اقتصادی همچنین سیاسی فرهنگی استقبال می‌کند.



رضا حاجی پور و محمود احمدی بیغش دیگر اعضای هیئت اعزامی به ویتنام نیز در این نشست به بیان نکته نظرات خود پرداختند./



پایان پیام

  • کد خبر : 370929
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار