خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/22 - 15:08
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان آبادی:

قطر به دنبال حضور سیاسی و اقتصادی در افغانستان است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به سفر وزیر خارجه قطر به کابل گفت: قطری ها در گذشته برای طالبان هزینه کردند و اکنون می خواهند حضور اقتصادی و سیاسی داشته باشند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سفر وزیر خارجه قطر به کابل بدون اعلام قبلی، گفت: واقعیت امر این است که تحولات افغانستان بسیاری از کشورهای همسایه را نگران کرده است، هم کشورهای عربی که رابطه تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با افغانستان دارند و هم ایران که با افغانستان هم مرز است.



نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس با بیان اینکه نگرانی هایی نسبت به وضعیت این کشور وجود دارد، ادامه داد: نگرانی هایی نسبت به بروز جنگ داخلی و تشکیل دولت فراگیر مطرح است. مردم این کشور بعد از فروپاشی دولت و خلاء قدرت مشکلات و مسائلی دارند و آسیب هایی متوجه افغانستان و کشورهای همسایه است.



وی با اشاره به رایزنی های قطر با ایران پیش از سفر وزیر خارجه این کشور به کابل اظهار داشت: کشور قطر  یکی از اصلی ترین حامیان دولت جدید طالبان است، قطر تنها کشوری بود که دفتر سیاسی در اختیار طالبان قرار داد، مسائل، اخبار و تحولات این گروه را پوشش دارد و میزبان مذاکرات آنها با آمریکا بود، اکنون قطری ها می خواهند از هزینه هایی که کردند استفاده کرده و بر تحولات افغانستان اثرگذاری کنند همچنین می خواهند در افغانستان حضور اقتصادی و سیاسی داشته باشند.



این نماینده مجلس عنوان کرد: تلاش قطری ها این است که دولت جدید طالبان را مجاب کنند در عملکردی که در داخل و کشورهای دیگر دارند به نحوی رفتار کنند تا مشکلات افغانستان کاهش پیدا کند تنش و جنگ داخلی حل شود.



رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه شاید قطری ها موفق شوند و طالبان به نصحیت  آنها گوش دهند، گفت: طالبان  همان گروهی که در قطر دفتر داشتند و مذاکره می کردند نیستند الان در اریکه قدرت قرار دارند و باید دید تا چه میزان به خیرخواهی و مشورت کشورهای همسایه گوش می دهند و این رفت و آمد ها چه آثاری می تواند داشته باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 327041
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار