خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/08 - 11:19
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان آبادی تأکید کرد

فعال‌سازی رایزنی‌های بازرگانی در کنار کیفی‌سازی رایزنان فرهنگی در کشورهای هم‌زبان و هم‌فرهنگ

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است آموزش کارشناسان عمرانی، اقتصادی، نفت، راه، بهداشت، داروسازی و غیره می‌تواند ظرفیت‌های دانشی این افراد را دوچندان کند چرا که آشنایی با شرایط منطقه در کنار علم و دانش موجود در آنها، تأثیرگذاری بیشتری در توسعه روابط خواهد داشت.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اهمیت تقویت حوزه بازرگانی و گردشگری در دنیای ارتباطی امروز برای توسعه روابط به خصوص در حوزه اقتصادی، گفت: دنیای ارتباطی امروز سیاسی، نظامی و امنیتی نیست بلکه بخشی از درآمدهای آنها در حوزه های گردشگری، فرهنگی، سلامت و غیره است که می تواند در نهایت دنیا را به سمت صلح و ثبات حرکت دهد.



نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ظرف سال های گذشته چندان از حوزه اقتصادی در سیاست خارجی خود استفاده نکرده و رایزنان کمی داشتیم که خیلی هم تأثیرگذار نبودند، عنوان کرد: هم اکنون وزارت بازرگانی در حال تشکیل است تا این حوزه از وزارت صنعت جدا شود که در مجلس قبل تلاش برای آن صورت گرفت اما متأسفانه نتیجه نداد.



وی افزود: امیدواریم استقلال وزارت بازرگانی از وزارت صمت در مجلس فعلی رأی بیاورد و بعد از آن بخش بین الملل وزارت جدید تشکیل شود که از قبال آن بتوانیم شاهد توسعه در حوزه بازرگانی باشیم.



رحیمی جهان آبادی همچنین با تأکید بر آموزش کارشناسان عمرانی، اقتصادی، نفت، راه، بهداشت، داروسازی و غیره که به سایر کشورها اعزام می شوند، عنوان کرد: این افراد می توانند ضمن اطلاعات و توانایی های خود با آموزش دیدن در حوزه های مختلف جهت آشنایی با شرایط منطقه، برای کشور درآمدزایی کنند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه تا کنون از ظرفیت کارشناسان چندان استفاده نشده که امیدواریم این رایزنی ها با کمک بخش اقتصادی وزارت خارجه فعال شود، یادآور شد: تا کنون رایزنان قوی در سفارتخانه هایمان در سایر کشورها نداشته و از ظرفیت های موجود مثل هم زبانی و هم فرهنگی با برخی کشورها همچون افغانستان، تاجیکستان و غیره استفاده نکرده ایم در حالی که اساتید خوبی در این حوزه ها داریم که می توانند با حضور در سفارتخانه ها زمینه های توسعه روابط را فراهم آورند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تأکید ما بر فعال سازی رایزنی های بازرگانی و در کنار آن کیفی سازی رایزنی های فرهنگی است ضمن اینکه سفرای کشور ما در سایر کشورها باید به گونه ای انتخاب شوند که دید اقتصادی داشته باشند تا بتوانند روابط تجاری را بهبود بخشیده و ظرفیتی را مغفول نگذارند./



پایان پیام

  • کد خبر : 346488
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار