خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/12/10 - 09:06
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان‌آبادی:

فشار آمریکا به عربستان برای باج خواهی بیشتر در تحولات خاورمیانه است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مواضع ضدسعودی اخیر آمریکا را به دلیل کاهش فشار افکار عمومی در داخل ایالات متحده دانست و گفت: آمریکا به دنبال تحت فشار قرار دادن عربستان برای باج خواهی بیشتر در تحولات خاورمیانه است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در توضیح اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درباره عربستان و نقش بن سلمان در قتل جمال خاشقجی، گفت: دموکرات‌ها دارای عقبه رأی در داخل جامعه آمریکا هستند که بخش مهمی از این آراء مربوط به گروه‌های حقوق بشری، فعالان مدنی، گروه های اجتماعی و طیف های طرفدار حقوق بشر هستند بر خلاف جمهوری خواهان که طیف‌های صنعتی، امنیتی و اقتصادی آنها را دنبال می‌کنند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اظهاراتی که اخیرا دولتمردان آمریکایی درباره عربستان و روابط ایالات متحده با سعودی‌ها عنوان کردند، برای خوراک داخلی است، بایدن می‌خواهد فضای داخلی را تحت کنترل داشته باشد و فشار رسانه‌ها را کاهش دهد.



وی با بیان اینکه آمریکا نمی‌تواند در رفتار خود با عربستان تجدید نظر کند زیرا عربستان متحد اقتصادی مهمی برای ایالات متحده است، افزود: جایگاه نفوذ مذهبی عربستان در جهان اسلام از بین رفته است و عربستان نفوذ و محبوبیت سابق را ندارد، از سوی دیگر عربستان در خاورمیانه نفوذ سیاسی خود را هم از دست داده و در کشورهایی مانند عراق، لبنان و بین کشورهای حاشیه خلیج  فارس جایگاه سیاسی سابق را ندارد اما منافع اقتصادی سرشاری برای آمریکایی‌ها دارد.



رحیمی جهان آبادی یادآور شد: خرید کلان سعودی در حوزه تسلیحات و بازار جدیدی که سعودی‌ها برای توسعه اقتصادی با ایجاد شهرهای جدید و مدرن به راه انداخته اند، می‌تواند میلیاردها دلار برای آمریکا درآمد داشته باشد و بسیار وسوسه برانگیز است، بنابراین آمریکا از منابع نفتی و گازی، بازار اقتصادی و تسلیحاتی عربستان نخواهند گذشت.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: شاید آمریکایی‌ها دنبال افزایش فشار به عربستان باشند تا امتیازات بیشتری کسب کنند و از سوی دیگر توقعات سعودی‌ها را کور کنند تا عربستان در سیاست‌های منطقه از جمله سازش با ایران دخالت نکند، با این توضیحات به نظر نمی‌رسد که ایالات متحده روابط خود با عربستان را به سمت چالش ببرد./



خبرنگار: زهره ترسایی



پایان پیام

  • کد خبر : 314993
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار