خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/01/30 - 16:49
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
خمسه‌ای در نشست کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین؛

عملیات (وعده صادق) مطابق مفاد قوانین بین المللی بود/ دفاع مشروع تهران برای جلوگیری از بروز مجدد اقدامات جنایتکارانه صهیونیست‌ها

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین گفت: عملیات "وعده صادق" جمهوری اسلامی ایران مطابق مفاد قوانین بین المللی اعم از ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در راستای دفاع مشروع و جلوگیری از بروز مجدد اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی انجام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین با محوریت اهمیت ابعاد حقوقی حمله پهپادی و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم غاصب صهیونیستی موسوم به "وعده صادق" صبح امروز (پنج شنبه ۳۰ فروردین ماه) با حضور نادر خمسه ای رییس کارگروه، اعضاء و فعالان حوزه فلسطین برگزار شد.

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین با اشاره به اینکه عنوان تقابل در حوزه حقوق بین المللی مطرح بوده و بر این اساس به دولت ها اجازه داده می شود در مقابل تهدیدات و حملات نظامی اقدام به مقابله کنند، گفت: در واقع بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد این حق ذاتی برای دفاع مشروع پیش بینی شده است.

وی در این زمینه، اظهار کرد: مطابق ماده مذکور، در صورتی که یک عضو ملل متحد مورد تجاوز مسلحانه واقع شود، هیچ یک از مقررات این منشور به حق طبیعی دفاع مشروع انفرادی یا ‌اجتماعی تا موقعی که امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به عمل آورد لطمه وارد نخواهد آورد. اقداماتی را که اعضاء برای‌اجرای حق دفاع مشروع به عمل می‌آورند باید فوراً به شورای امنیت اطلاع دهند، ولی این اقدامات به هیچ وجه در اختیارات و وظایفی که شورا بر طبق‌این منشور دارد و به موجب آنها در هر موقع روشی را که برای حفظ و یا اعاده صلح و امنیت بین‌المللی لازم می‌داند می‌توانند اتخاذ کند تأثیری نخواهد‌داشت.

خمسه ای ادامه داد: در این میان باید یادآور شد شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس وظایف ذاتی خود، باید به موضوع حمله رژیم صهیونیستی به سرکنسولگری کشورمان می پرداختند و آن را مورد توجه قرار می دادند اما متاسفانه بار دیگر شاهد تناقض در اجرای قوانین بین المللی بودیم و در این زمینه فقط سکوت این نهاد جهانی را مشاهده کردیم که امری قابل تامل است.

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین تصریح کرد: همچنین باید اذعان کرد سازمان های بین المللی و جهانی دیگیری نیز هستند که دستیابی به مقوله صلح را هدف فعالیت خود می دانند اما هیچ یک از این نهادها نیز در مقابل اقدام جنایتکارانه و متجاوزانه صهیونیست های غاصب واکنشی از خود نشان ندادند.

خمسه ای از کشورهای غربی نیز به دلیل رفتارهای دوگانه و غیراستاندارد در مسئله رویارویی به قوانین بین المللی و سکوت در مقابل اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و خواستار پاسخگویی این کشورها در مقابل افکار عمومی دنیا شد.

وی با اشاره به اینکه نمی توان در مقابل ناتوانی نهادها و سازمان های بین المللی سکوت کرد و دست روی دست گذاشت، بیان کرد: در واقع جمهوری اسلامی ایران باید از خود عکس العمل نشان می داد و دفاع مشروع خود را عملیاتی می کرد تا از بروز مجدد اقدام متجاوزانه و حملات نظامی صهیونیست ها به مواضع کشورمان جلوگیری کند.

خمسه ای با تاکید بر اینکه خون‌سرد بودن تا حدی قابل تحمل است زیرا وقتی سرزمینی در معرض حملات متجاوزانه قرار دارد باید از خودش دفاع کند، بیان کرد: به عبارتی این دفاع مشروع محسوب می شود و مطابق قوانین بین المللی است که عملیات وعده صادق نیز در زمره این امر تلقی می شود زیرا موجب ممانعت از حملات بعدی خواهد شد.

رییس کارگروه حقوقی و قضایی اتاق وضعیت فلسطین‌ با تاکید بر اینکه اقدام نظامی و پاسخ در این زمینه حق مشروع تلقی می‌شود اما نباید از حق مشروع پیگیری حقوقی این موضوع غافل شد، خاطرنشان کرد: بر این اساس باید مسئله طرح شکایت از رژیم اشغالگر قدس در نهادهای بین‌المللی از جمله لاهه هر چه سریع تر پیگیری شود تا همگان بدانند که این رژیم چه میزان جنایتکار بوده و دارای چه کارنامه سیاسی است./

پایان پیام

  • کد خبر : 377356
کلمات کلیدی
محمدجواد یافتیان
خبرنگار

محمدجواد یافتیان

آخرین اخبار