خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/01 - 12:01
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان آبادی:

عربستان با شناخت از قدرت ایران به دنبال حل مشکلات خود با تهران است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: عربسان سعودی ایران را به عنوان کشوری دارای قدرت نظامی، اقتصادی، سیاسی و دارای نفوذ فراگیر در منطقه باور کرده اند و تلاش می کنند مشکل خود را با ایران حل کنند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مذاکرات بین ایران و عربستان گفت: روابط ایران با عربستان سعودی ظرف این چند دهه فراز و فرود های مختلفی داشته، در برخی موارد این روابط به سمت کاهش تنش ها  و دوستی پیش رفته و در برخی مواقع هم شاهد تنش های شدید بوده ایم، مدیریت کردن این اختلافات به اراده دو طرف نیاز دارد.



وی ادامه داد: ایران و عربستان باید به حل مشکلات و رفع اختلافات که در برخی موارد تا حد منازعه هم پیش رفته، کمک کنند. ایران و عربستان دو کشور قدرتمند و بزرگ اسلامی در منطقه هستند، به لحاظ تعاملات فرهنگی در حوزه حج و به لحاظ تعاملات زیست محیطی در خلیج فارس و به لحاظ همکاری های مشترک در حوزه های نفتی تعامل مثبت دو کشور برای هر دو ملت مفید است.



این نماینده مجلس بیان کرد: اختلاف نظر بین نظام های سیاسی طبیعی است، به هر حال نظام سیاسی مستقل ایران با نگرش و ایدئولوژی خاص خود با نظام سیاسی عربستان تفاوت هایی دارد اما باید بتوانیم برای منافع دو کشور و دو ملت اختلافات را مدیریت کنیم و بر اشتراکات تاکید کنیم تا بتوانیم بر مسائل و مشکلات بر روابط تهران و ریاض غلبه کنیم



وی اظهار داشت: بعضی مسائل و مشکلات جنبه تاریخی و اعتقادی دارد که ورود به این عرصه ها هیچ فایده ای ندارد اما برخی اختلافات سیاسی، اقتصادی و امنیتی است. آنچه را که ما می توانیم مدیریت کنیم اختلافات سیاسی، امنیتی و اقتصادی در منطقه است تا به سمت چالش ها و تنش های بیشتر پیش نرویم و سعی کنیم از زمینه های درگیری و چالش دوری کنیم.



رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: در حافظه سیاسی و امنیتی ما ایرانی ها حادثه منا و برائت از مشرکین به تلخی ثبت شده است، اما به هر حال نمی خواهیم رابطه ملت با سرزمین وحی و مسئله حج را قطع کنیم. به عنوان مسلمان این فریضه بر گردن ما است و به عنوان نظام سیاسی وظیفه داریم شرایط این فریضه را برای ملت فراهم کنیم.



این نماینده مجلس گفت: سعودی هم ایران را به عنوان کشوری قدرتمند و دارای توان نظامی، اقتصادی، سیاسی و دارای نفوذ فراگیر در منطقه باور کرده و تلاش می کنند مشکل خود را با ایران حل کنند. بعد از اینکه روابط بهبود پیدا کند، سفارتخانه ها بازگشایی شوند و حج به روال عادی برگردد، هیات ها می توانند در خصوص عدم تکرار حوادث گذشته و پرداخت خسارت ها مذاکره کرد و تنش ها را مدیریت کنند. این مباحث را می توان از طریق گروههای کارشناسی و دیپلماسی عمومی و دیپلماسی پارلمانی و گفتگوی مقامات ارشد کشورها رفع کرد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس اظهار داشت: در حالی که سفارتخانه ها بازگشایی نشده، روابط بهبود پیدا نکرده بخواهیم مباحث مختلف را مطرح کنیم که فعلا قابل حل نیست و نیاز به گذر زمان دارد کمکی به رفع مشکل نمی کند. واقعیت امر این است که نسبت به مسائلی از جمله مطالبه خون شهدا در حادثه منا، تضمین امنیت حجاح ایرانی و کاهش تنش های امنیتی نگرانی هایی داریم، اما درک دو طرف برای حفظ منافع دو ملت مهم است که اراده در دو طرف در حال شکل گیری است./



پایان پیام

  • کد خبر : 334112
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار