خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/10/26 - 10:14
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رضازاده:

عدم توازن در میان کرسی‌های اعضای دائم شورای امنیت چالش بزرگی است/ لزوم آسیب شناسی نسبت به ساختار کنونی سازمان ملل

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروزه با توجه به تعدد کشورهای عضو در سازمان ملل متحد، شاهد عدم توازن در میان کرسی های اعضای دائم شورای امنیت هستیم که به چالش بزرگی تبدیل شده است.

یعقوب رضازاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با اهمیت تغییر و افزایش تعداد کرسی‌های اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: امروزه با توجه به تعدد کشورهای عضو در سازمان ملل متحد، شاهد عدم توازن در میان کرسی های اعضای دائم شورای امنیت هستیم که به چالش بزرگی تبدیل شده است.



نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورهای قدرتمند و برنده جنگ جهانی دوم با پیش بینی حق وتو برای خود صرفا درصدد تامین منافع بودند لذا امروزه شاهد نارضایتی میان کشورهای عضو هستیم، اظهار کرد: با فشار کشورهای عضو تعداد اعضای غیردائم یکبار افزایش یافت اما برای تغییر ساختار و افزایش کرسی های اعضای دائم مطابق مواد ۱۰۸ و ۱۰۹ منشور ملل متحد هر گونه تغییر در گرو عدم حق رد از سوی اعضای کنونی است.



وی ادامه داد: امروزه کشورهای آسیایی مانند ژاپن و هند به دلیل جمعیت بیشتر و وسعت جغرافیایی گسترده تر و همچنین کشورهای آفریقایی به دلیل ظلم های آشکار صورت گرفته نسبت به آنها و عدم رعایت حقوق اولیه‌شان، خواهان داشتن نماینده در میان اعضای دائم هستند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در این میان کشورهای عدم تعهد و همچنین مسلمان نیز در خصوص تجدید نظر در ساختار شورای امنیت استدلال هایی دارند که بارها در مجامع بین المللی مطرح کرده اند که بیانگر ضرورت اصلاح در ساختار سازمان ملل متحد است.



عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آسیب شناسی نسبت به ساختار کنونی سازمان ملل امری اجتناب ناپذیر است، خاطرنشان کرد: در واقع روش ها و فرآیندهای تصمیم گیری، ترکیب شورای امنیت و غیره باید مورد بررسی قرار بگیرد تا چالش های کنونی برطرف شود و همه کشورها بتوانند در ایجاد صلح و آرامش در دنیا به اندازه خود نقش ایفا کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 355414
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم