خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/12/09 - 09:22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
شریعتی در یادداشتی نوشت:

عدم اراده کنش متقابل جدی‌ترین کلید واژه در تحلیل رفتار سیاسی آمریکا

نماینده بهشهر در مجلس تاکید کرد: وضعیتی که در کاخ سفید و «گذار نظام بین الملل» به عصر جدید، «رویکرد خودیاری» در «دکترین امنیت ملی» بیش از پیش مورد تایید و تاکید بوده و با توجه به همجواری ایران با  «کانون های جذاب دیپلماسی در منطقه» و بالاخص موقعیت ژئوپولوتیکی ایران، اصل خودیاری در کنار «عمق استراتژیک و سیاست های راهبردی» منطقه ای، به عنوان دو اصل بنیادین «دکترین امنیت ملی ایران» مورد توجه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، غلامرضا شریعتی اندراتی دبیر فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی مجلس در یادداشتی وضعیت کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری بایدن و ترامپ را مقایسه کرد.



متن این یادداشت را در ادامه بخوانید:



فرایند به قدرت رسیدن بایدن در کاخ سفید و رقابت بسیار شکننده با تیم ترامپ، امریکا را در منحصر بفردترین شرایط تاریخی خود قرار داده است. شکل تبلیغات و فعالیت تیم بایدن و کمپین های انتخاباتی، نشان از شکاف جدی بین ساختار سیاسی و یکپارچکی ملت امریکاست. تا جایی که شخصیت های سیاسی حزب بایدن نظیر اوباما تا لحظه پایانی رقابت ها با تماس های تلفنی و ارتباط مستقیم با شهروندان در ایالت‌های مختلف در جهت ترغیب مردم فعال بوده و از طرفی تمرکز کمپین های انتخاباتی بایدن بر اقلیت‌های مختلف جامعه امریکا نشانه ای از برداشت های ذهنی ساختار سیاسی، پیرامون فاصله جدی میان حکومت و مردم و گسل های بزرگی در جامعه خبر می دهد. همچنین الگوی چینش کابینه دولت توسط بایدن حاوی یک پیام سیاسی مهم است.«دولت-ملت در امریکا در آستانه فروپاشی است»



همچنین وجه دیگر کابینه بایدن تکثر رویکرد در تصمیم سازی است که نشان بارز آن اختلاف وزارت امور خارجه و تیم امنیت ملی امریکاست.



سردرگمی بایدن میان تحلیل و رویکرد سالیوان و آنتونی بلینکن در موضوع خاورمیانه و شبح سنگین ترامپ بر کاخ سفید، سطح واکنش فوری و درک اولویت بندی های سیاست خارجی و موضوعات داخلی را ، به حداقلی ترین سطح خود رسانده تا جایی که روسیه با آگاهی از این «توان حداقلی کنش گری» بین المللی امریکا در فضای جدید جامعه بین الملل، دست به اقدام اخیر زده و البته «اکتفای وزارت امور خارجه امریکا» به «پیام های توئیتری و بیانیه های شدیداللحن» در قبال حوادث میانمار و تحرکات چین در اطراف تایوان، نشان دیگری از این «تنزل سطح کنش متقابل» و سردرگمی هیئت حاکمه امریکاست.



لذا به نظر می‌رسد با چنین وضعیتی در کاخ سفید و «گذار نظام بین الملل» به عصر جدید، «رویکرد خودیاری» در «دکترین امنیت ملی» بیش از پیش مورد تایید و تاکید بوده و با توجه به همجواری ایران با  «کانون های جذاب دیپلماسی در منطقه» و بالاخص موقعیت ژئوپولوتیکی ایران، اصل خودیاری در کنار «عمق استراتژیک و سیاست های راهبردی» منطقه ای، بعنوان دو اصل بنیادین «دکترین امنیت ملی ایران» مورد توجه است./



پایان پیام

  • کد خبر : 337933
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار