خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/03/23 - 14:13
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
در نخستین کارگاه آموزشی مبانی دیپلماسی حقوقی-بین‌المللی فلسطین بررسی شد؛

ضرورت فعال کردن ظرفیت سمن‌ها و جمع‌آوری مستندات برای شکایت از رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی

دو عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در نخستین کارگاه آموزشی مبانی دیپلماسی حقوقی-بین‌المللی فلسطین به تبیین راهکارهای حقوقی جهت پیگیری حق سرزمینی ملت فلسطین پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت نخستین کارگاه آموزشی مبانی دیپلماسی حقوقی-بین‌المللی فلسطین امروز(پنجشنبه، 23 خردادماه) به همت دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در محل این دبیرخانه برگزار شد.



مسعود اخوان فرد عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این نشست با بیان اینکه موضوع فلسطین باید به عنوان مطالبه روی میز تمام نهادهای حقوقی بین المللی دنیا باشد، گفت: قدس متعلق به اسلام است و نمی توان برای آن معامله کرد چه معامله قرن و چه معامله قرن ها چرا که فلسطین در تمام قرن ها متعلق به مسلمانان است.



این کارشناس حقوق بین الملل در ادامه با بیان اینکه امروز با صهیونیسم بین الملل مواجه هستیم و موضوع صرفا صهیونیسم در فلسطین نیست، عنوان کرد: فلسطین پاره تن اسلام است و سازمان کنفرانس اسلامی باید موضع خود در قبال این موضوع را روشن کند و اسرائیل برای همیشه محو شود.



وی در ادامه با اشاره به این مطلب که قاعده این است که نه ظلم می کنیم و نه تحت فشار ظلم می رویم، اظهار داشت: سرنوشت مردم فلسطین باید به دست خود آنها تعیین شود که این موضوع نیاز به همه پرسی دارد و دیپلماسی آن باید تبیین شود.



اخوان فرد در ادامه با بیان اینکه بیشنرین استفاده از حق وتو در تاریخ حقوق بشر در زمینه فلسطین و زمانی بوده که قرار بود مصوبه ای علیه رژیم صهیونیستی تصویب شود، عنوان کرد: این حق وتو بیشتر حکم حق توحش را دارد.



این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: تکیه بر آرای عمومی همه فلسطینیان، اصل مردمسالاری واقعی، اصل استقلال و وحدت، اصل تمامیت ارضی کشور واحد فلسطین، عدم اجازه مداخله دیگران در زمان حاکمیت ملت فلسطین از جمله مواردی است که در حوزه فلسطین باید مورد توجه واقع شود.



مؤمنی راد: نیازمند آرایش حقوقی جدیدی برای حمایت از فلسطین هستیم



احمد مؤمنی راد دیگر عضو هیأت علمی دانشگاه تهران که در این نشست سخنرانی کرد، اهمیت تمییز میان دیپلماسی سنتی و رسمی و نوین را مهم ارزیابی کرد و گفت: باید ظرفیت های شناخته شده و ناشناخته حقوق بین الملل شناخته و استفاده شود تا نتیجه ای را که می خواهیم در حوزه فلسطین کسب کنیم.



وی در ادامه با بیان اینکه باید در مواجهه با دنیا آرایش حقوقی جدیدی بگیریم، عنوان کرد: سازمان های مردم نهاد باید در جهت بسیج افکار عمومی فلسطین ساماندهی شده و حرکت کنند.



مؤمنی راد ادامه داد: بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی منطقه تجزیه شد و قرار بود سرزمین فلسطین نیز مانند سوریه، لبنان و اردن مستقل شود اما منطقه فلسطین را به انگلیس ها دادند تا مسیر استقلال را برای آنها پیش ببرد اما آنها با دسیسه، خلاف معاهده عمل کردند و زمینه را برای تصویب قطعنامه ای برای تقسیم مناطق فلسطینی به دو بخش یهودی و فلسطینی فراهم کردند و از آن لحظه تجاوز، اشغال و تهدید و اخراج فلسطینیان توسط صهیونیست ها آغاز شد.



این کارشناس حقوق بین المللی اضافه کرد: باید بتوانیم دشمن بالفعل را با بالقوه، دشمن بالقوه را به دوست بالقوه و دوست بالقوه را به دوست بالفعل تبدیل کنیم که در نهایت در زمین ما و در کنار حرکت کنند همچنین باید سفارتخانه های مجازی برای فلسطین در نظر گرفته شود.



وی افزود: شکایت از رژیم صهیونیستی یکی از راه حل هایی است که می توان فلسطین را از این بحران خارج کرد که باید در این خصوص با دیوان بین المللی مرتبط شویم و مستندات خود را ارائه دهیم لذا اگر تعامل کنیم می توانیم افراد زیادی را از سراسر دنیا همراه کنیم تا به دادگاه بین المللی رفته و شکایت کنند که از این ظرفیت ها تا کنون استفاده نشده است.



این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: حقوقدانان کشور در گیر مسائل داخلی هستند و از موضوع فلسطین غافل شده اند لذا اگر دیپلماسی حقوقی-بین المللی فعال شود می توانیم در سراسر دنیا نسبت به موضوع فلسطین فعالیت کنیم.



به گزارش خانه ملت، در این مراسم حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل، لاله افتخاری و مصطفی رحماندوست نمایندگان ادوار مجلس، نمایندگانی از سفارت فلسطین و جنبش ها و احزاب مختلف فلسطینی و جمعی از پژوهشگران، دانشگاهیان و دانشجویان حضور داشتند و در انتهای این مراسم جلسه پرسش و پاسخ میان حاضران و سخنرانان جلسه برقرار شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 282363
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار