خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/11/11 - 14:39
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی‌جهان آبادی:

ضرورت فعال شدن سفارتخانه‌های ایران در حیاط خلوت آمریکا/ مواضع استقلال‌طلبانه محور گسترش همکاری‌های مشترک

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد افزایش سطح همکاری های مشترک ایران با کشورهای حیاط خلوت آمریکا می تواند از حیث استراتژیک مهم تلقی شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تأکید وزیر امور خارجه کشورمان بر توسعه همکاری با کشورهای آمریکای لاتین، گفت: مجموعه کشورهای آمریکای لاتین به دو گروه توسعه یافته و صنعتی و در حال توسعه تقسیم می شوند.



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ظرفیت های متنوع اقتصادی در آمریکای لاتین وجود دارد که می تواند زمینه ساز همکاری های مشترک محسوب شود، اظهار کرد: با نگاهی به سابقه تاریخی کشورمان می توان مشاهده کرد، ایران پیش از انقلاب اسلامی روابط خودش با کشورهای آمریکای لاتین را آغاز کرده اما بعد از انقلاب اسلامی و با وجود مواضع استقلال طلبانه میان برخی از این کشورها مانند کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه سطح تعاملات افزایش یافته است.



وی با بیان اینکه سفارتخانه های جمهوری اسلامی در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین فعال هستند، ادامه داد: این مهم در حالیست که ظرفیت های اقتصادی ایران و همچنین این کشورها برای فعالان اقتصادی و بخش های خصوصی همچنان ناشناخته است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه روابط فرهنگی، اقتصادی، تجاری و غیره باید همپای روابط سیاسی میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین توسعه و گسترش یابد، افزود: این مهم در حالیست که توسعه روابط با قاره آفریقا و کشورهای منطقه آمریکای لایتن یکی از سیاست های دولت سیزدهم محسوب می شود؛ البته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز نظرات کارشناسی در این خصوص دارد که می تواند تسهیل گر روباط باشد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمریکای لاتین کانون استقلال طلبی است، خاطرنشان کرد: بر این اساس افزایش سطح همکاری های مشترک ایران با کشورهای حیاط خلوت آمریکا می تواند از حیث استراتژیک مهم تلقی شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 336670
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار