خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/21 - 08:47
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
آزاد در مجمع زنان اتحادیه بین المجالس جهانی مطرح کرد؛

ضرورت حمایت دولت‌ها از زنان در حیطه سایبری با توجه به نقش آفرینی آنها در تکامل جوامع

عضو هیات رئیسه مجمع زنان اتحادیه بین المجالس جهانی در نشست یکصد و چهل و ششم این اتحادیه در منامه، گفت: نظر به نقش آفرینی زنان در تکامل جوامع، دولت‌ها باید با اجرای قوانین و تنظیم مقررات حقوقی در حمایت از زنان در حیطه سایبری اقدامات موثرتری بکار گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛  الهام آزاد عضو هیات رئیسه مجمع زنان اتحادیه بین المجالس جهانی در نشست یکصد و چهل و ششم این اتحادیه در منامه که روز شنبه بیستم اسفند ١٤٠١ برگزار شد، در خصوص دستور کار این نشست با موضوع تهدیدات و جرائم سایبری در حوزه زنان، گفت: بدون تردید، قدرت نرم سایبری از تأثیر بسزایی در تغییرات فرهنگی علیه جوامع و نابودی کرامت و عزت زن برخوردار است و اهمیت صیانت از زنان در برابر آسیب و بزه‌دیدگی در دنیای سایبر به ویژه در شرایط کنونی بر کسی پوشیده نیست.



عضو هیات رئیسه مجمع زنان اتحادیه بین المجالس جهانی در نشست یکصد و چهل و ششم این اتحادیه، افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای سایبر علاوه ‌بر آثار مثبت، معایبی را نیز به‌ همراه داشته است؛ ازجمله این معایب، گسترش پدیده خشونت در فضای مجازی است که به‌ دلیل عدم قانون‌مندی و فقدان نظارت کافی و همچنین عدم آگاهی زنان بزه‌دیده، جولانگاه مجرمین و خلافکاران علیه حقوق بشر زنان شده ‌است. تنظیم مقررات فضای مجازی، تلاش جهت ارتقای آگاهی و سواد رسانه‌ای زنان، تبدیل نمودن تهدید فضای سایبری به فرصت جهت فرهنگ‌سازی شبکه سازی در جهت حقوق بانوان و حفظ صلح جهانی و مقابله با تهدید نرم علیه حقوق بشر زنان می‌تواند در مقابله با خشونت‌های آنلاین و اینترنتی یا همان خشونت سفید بسیار مفید واقع شود.



وی یادآور شد: علاوه بر این، قلمرو نقش‌آفرینی دولت‌ها در پیشگیری و مقابله و نیز کارایی ضمانت اجراهایی مانند جرم‌انگاری و مجازات مجرمین سایبری نیز می‌تواند در کاهش خشونت‌های سایبری و فضای مجازی مؤثر واقع شود. رعایت اخلاق و پای‌بندی به اصول و ارزش‌های اخلاقی به‌ویژه در بین گروه‌های مرجع و اثرگذار در جوامع مختلف، پیگرد قضایی تعقیب، محاکمه و مجازات مرتکبین خشونت سایبری علیه حقوق زن و علیه شخصیت و کرامت زن، تقویت مکانیزم‌های درونی بازدارنده و خود کنترلی و خود محافظتی در برابر تهدیدات فضای سایبری علیه زنان و تیز اطلاع‌رسانی هشداردهی از طریق مراکز قضایی جهت آگاه‌سازی جامعه به‌ویژه زنان و کودکان از تأثیرات فضای سایبر، صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با تقویت و توسعه شبکه ملی و امکان نظارت بیشتر بر مجرمین و خلاف‌کاران فضای مجازی و تعیین مواد قانونی جهت مزاحمین بانوان در فضاهای مجازی از جمله راهکارهای پیشنهادی است.



آزاد در ادامه تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان پارلمان همچنین بر لزوم احترام به قوانین کشورها در مدیریت و نظارت بر فضای سایبری تاکید می نماییم. اکنون کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای حتی پیشرفته در حوزه فضای سایبر از وضعیت بهتری در زمینه ظرفیت‌های قانونی برای مقابله با جرایم سایبری برخوردار است و در این زمینه نیز این قابلیت وجود داشته که مسائل و مشکلات در مجلس شورای اسلامی مطرح شده تا متخصصان این حوزه، ماده و تبصره‌های تکمیلی را برای هرچه کامل‌تر شدن قوانین بازدارنده در مقابل جرایم سایبری وضع نمایند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که به دلیل نقش‌آفرینی زنان در تکامل جوامع، دولت‌ها باید در پی ایجاد قوانین و مقررات حقوقی و نهادهایی برای حمایت از زنان برآیند./



پایان پیام

  • کد خبر : 358703
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم