خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/28 - 10:17
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
همتی با اشاره به سفر هیات تجاری بلندمرتبه ایران به آنکارا:

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت استان‌های مرزی و دیپلماسی پارلمانی/ایران و ترکیه می‌توانند در اقتصاد منطقه اثرگذار باشند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دارا بودن مرزهای مشترک برای ایران و ترکیه مزیت خوبی محسوب می‌شود، گفت: استفاده از ظرفیت استان های هم مرز و دیپلماسی پارلمانی به عنوان مکمل دیپلماسی اقتصادی برای توسعه روابط ضروری است.

حسن همتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با اهمیت سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان به همراه هیات تجاری بلندمرتبه به آنکارا، گفت: دارا بودن مرزهای مشترک برای دو کشور مزیت خوب و مهمی محسوب می شود لذا باید از ظرفیت استان های هم مرز با ترکیه به خوبی بهره مند شویم.



نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع موضوع معیشت مرزنشینان یکی از مسائل مهم برای کشور محسوب می شود در حالی که با فعال کردن بازارچه های مرزی و فراهم کردن مبادلات تجاری در این مناطق، می توان علاوه بر درآمدزایی برای کشور، به بهبود معیشت اقتصادی مرزنشینان نیز کمک کرد.



وی ضمن بیان اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهای برتر در حوزه انرژی و تولید محصولات پتروشیمی می تواند تامین کننده انرژی ترکیه باشد، ادامه داد: همچنین ایران در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، نانو، کشاورزی و غیره دارای محصولات با کیفیتی است که می تواند در بازارهای ترکیه حضور داشته باشند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه اقتصاد آینده دنیا در دستان کشورهای آسیایی است، افزود: به عنوان مثال سازمان همکاری شانگهای یکی از اثرگذارترین مجامع بین المللی اقتصادی بشمار می رود و تهران نیز عضو این نهاد است؛ بنابراین روابط اقتصادی ایران و ترکیه می تواند در اقتصاد منطقه نیز اثرگذار باشد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تقویت روابط با کشورهای همسایه در دستورکار دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم قرار دارد، خاطرنشان کرد: دولتمردان می‌توانند برای بهره مندی بهتر از شرایط، از ظرفیت های دیپلماسی پارلمانی نیز استفاده کنند زیرا نمایندگان در قالب گروه های دوستی پارلمانی می توانند اثرگذار باشند و موانع را برطرف کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 366880
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار