خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/16 - 12:17
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی‌جهان آبادی:

ضرورت ایجاد منافع مشترک و همگرایی میان پنج کشور حوزه دریای خزر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد برگزاری نشست پنج کشور حوزه دریای خزر می تواند به ایجاد منافع مشترک و همگرایی بیشتر کمک کند.

 جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با خبرنگار   خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به میزبانی روسیه برای برگزاری نشست پنج کشور دریای خزر، گفت: کشورهای ساحلی دریای خزر در زمینه های زیست محیطی، استفاده از منابع بستر و زیربستر دریا و غیره می توانند همکاری های مشترکی انجام دهند.



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در دوران گذشته که شوروی و ایران در خزر هم مرز بودند قراردادهای مودت و همکاری انعقاد میشد تا از طریق دوستی میان همسایگان به اهداف خوبی دست پیدا کنند.



وی با اشاره به اینکه برگزاری نشست پنج کشور دریای خزر می تواند به رفع برخی سوءتفاهم ها کمک شایانی کند، ادامه داد: در این میان زمینه های همکاری های مشترک جدید نیز می تواند پیش بینی شود که این امر نیز به همگرایی بیشتر میان این کشورها می انجامد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه کشورهای همسایه خزر می توانند از طریق بستر گردشگری، تجاری، اقتصادی و غیره به منافع مشترک دست یابند، افزود: به عبارتی ایجاد منافع مشترک می تواند محور تعاملات کشورهایی مانند ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان باشد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بدون شک تعمیق همکاری میان کشورهای حاشیه خزر می تواند به تامین صلح و ثبات منطقه نیز کمک شایانی کند لذا برگزاری نشست یاد شده دارای اهمیت دوچندان است./



پایان پیام

  • کد خبر : 359521
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم