خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/10/14 - 11:52
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
نوش آبادی تشریح کرد

سیاست‌گذاری کلان در اسناد راهبردی، لازمه انعقاد تفاهمنامه‌ها

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است برای انعقاد تفاهمنامه‌ها نیازمند اسناد راهبردی هستیم تا سیاست‌گذاری‌های کلان را انجام دهیم که تا کنون با برخی همسایگان این اسناد تنظیم شده است.

حسین نوش آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اهمیت تنظیم سندهای راهبردی میان جمهوری اسلامی و سایر کشورها به ویژه همسایگان، گفت: توسعه مناسبات با همسایگان و گسترش روابط در حوزه دیپلماسی عمومی برای ما در اولویت است.



نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: جمهوری اسلامی برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود تفاهمنامه هایی با سایر کشورها به امضا می رساند که به شرایط و نوع روابط ما با آن کشورها بستگی دارد.



وی در ادامه با استراتژیک دانستن تفاهمنامه ها عنوان کرد: وقتی تفاهمنامه ای میان کشورمان و سایر کشورها به امضا می رسد، کمیته راهبردی آن نیز تشکیل می شود که با کشور عمان این کمیته ایجاد شده و در راستای رسیدن به اهداف تفاهمنامه اقدام می کند.



نوش آبادی همچنین با بیان اینکه تفاهمنامه ها معمولا میان دستگاه های داخلی و خارجی در یک موضوع تنظیم می شود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی تفاهمنامه های بسیاری میان وزارتخانه های علوم، اقتصاد، آموزش و پرورش و سازمان تجارت با دستگاه های همتا در سایر کشورها دارد که برنامه های خود را در چارچوب این تفاهمنامه ها اجرا می کنند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه به تفاوت سند راهبردی با تفاهمنامه اشاره و بیان کرد: سندهای راهبردی ناظر بر نوع و دورنمای روابط و بر اساس سیاست خارجی کشورها تنظیم می شود و تفاهمنامه ها در راستای این اسناد تدوین می شوند و اصول اسناد را برای رسیدن به اهداف دنبال می کنند.



وی که پیش از این سفیر ایران در عمان بوده است، درادامه با بیان اینکه اسناد راهبردی اسناد راهبردی سیاست گذاری های کلان و تفاهمنامه ها سیاست گذاری های اجرایی را تشریح می کنند، اظهار داشت: با کشورهایی همچون عمان، عراق و افغانستان سند راهبردی داریم و کمیته راهبردی مربوطه در عمان نیز تشکیل شده است و موضوعات مهم اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی را به صورت بلندمدت دنبال می کند.



نوش آبادی در ادامه به اهمیت تدوین اسناد راهبردی اشاره و بیان کرد: هر چقدر بتوانیم کشورها را در یک افق مشخص برنامه ریزی شده قرار داده و چشم اندازی برای آن تهیه کنیم، سریع تر به اهداف خود می رسیم.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اگر اسناد راهبردی ناظر بر روابط دفاعی و امنیتی باشد می تواند حالت بازدارندگی نسبت به حضور کشورهای بیگانه در منطقه باشد، خاطرنشان کرد: سندهای راهبردی می تواند در حوزه اقتصادی روابط دوجانبه را تقویت و کشورها را ملزم به اولویت قرار دادن یکدیگر کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 311315
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار