خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/08/24 - 11:21
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهانی آبادی تشریح کرد

سفرای ایران در دروان تحریمی چگونه عمل کرده‌اند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید نباید عملکرد سفرای ایران در خارج از کشور بدون اسناد و مدرک صورت گیرد و نیازمند کاشناسی میدانی و تخصصی است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به عملکرد سفرای ایران در سال های تحریمی، گفت: برای قضاوت کردن عملکرد سفرا نیازمند مستنداتی هستیم، واقعیت امر این است کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس باید به این موضوع ورود کند و بررسی دقیق انجام دهد تا ببینید در طی سال های تحریمی ایران سفارتخانه های ما در خارج از کشور چه عملکردی داشته اند.



نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس اظهار داشت: به صورت کلی حرف زدن درست نیست و نمی توان گفت سفرای ایران در خارج از کشور موفق بوده اند یا خیر. هر سفارت و سفیری را باید به صورت موردی قضاوت کرد، سفیری که در کشور خارجی موفق عمل کرده و توانسته کاری انجام دهد را نباید با سفیری مقایسه کرد که نتوانسته در سال حتی یک ملاقات را با سران کشور میزبان داشته باشد.



وی تاکید کرد: از این رو تصور می کنم قبل از اینکه قضاوت غیر تخصصی و غیر مستند داشته باشیم لازم است کمیسیون امنیت ملی به ویژه کمیته روابط خارجی ورود کند، بررسی دقیق انجام دهد و مطالعات میدانی داشته باشد بعد به مجلس و مردم گزارش دهد که عملکرد سفرای ایران در خارج از کشور در چه بخش هایی دچار ضعف و مشکل بوده و در چه نقاطی، قوت داشته است.



این نماینده مجلس عنوان کرد: دوره قبل نمایندگی در مجلس دهم بنا بر ماموریت در بین المجالس و از سوی کمیسیون قضایی به تعداد زیادی از کشورها مسافرت کردم و با تعدادی از سفرای ایران در خارج از کشور ملاقات داشتم عمده سفرای ما در خارج از کشور انسان های فرهیخته، تحصیل کرده، متخصص و آگاهند. آن‌ها هم به مسائل جهانی و هم به مسائل روابط فی ما بین ایران و کشورها مسلط هستند منتهی مسئله ای که وجود دارد این است که تصمیم گیری در سفارتخانه تحت شعاع مسائل داخل کشور است، وقتی موضعی نسبت به کشوری می گیریم و روابط ما تیره می شود سفیر به تنهایی کاری از دستش بر نمی آید بلکه کار جمعی نیاز دارد.



رحیمی جهان آبادی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به تاثیر اظهار نظر افراد بدون اطلاع و آگاهی از مسائل حساس حوزه سیاست خارجی گفت: چنین اقداماتی آسیب های جبران ناپذیری به روابط ما با هر کشوری می زند و آثار و تبعات آن را سفیری که در محیط است درک می کند و درگیر می شود.



این نماینده مجلس با تاکید براینکه سیاست خارجی ما باید به سمت نگرش های اقتصادی برود، توضیح داد در دنیا سه نسل از دولت ها در تاریخ سیاسی وجود دارند: دولت های سنتی، مدرن و فرا مدرن. امروز نسل دولت های فرامدرن را در جهان تجربه می کنیم، دولت فرامدرن در عرصه سیاست خارجی در واقع دولت تسهیل کننده روابط هستند و عمدتا در عرصه های فرهنگی و اقتصادی فعالیت دارند و به جذب توریست، صادرات، واردات ارتباطات بین دانشگاهی، مراکز و فعالان مدنی و مباحثی از این دست تمرکز دارند.



وی تاکید کرد: دنیای امروز دیگر دنیای نگرش های امنیتی، ایدئولوژی، نگرش های غیر اقتصادی و غیر فرهنگی نیست و دنیا به سمت و سویی می رود که سفارتخانه ها، بیشتر تسهیل کننده این روابط هستند.



این نماینده مجلس بیان کرد: به طور کلی اگر بخواهیم پیرامون عملکرد سفارت خانه خود در خارج از کشور قضاوت کنیم نیازمند تحقیق، بررسی و بیان موردی هستیم نباید با تحلیل کلی و حرف کلی زحمات بسیاری از سفرا را نادیده گرفت، بسیاری از سفارتخانه های ما در خارج از کشور فعال هستند و با کار تخصصی می توان رفتار آن‌ها را آسیب شناسی کرد.



وی اظهار داشت: در کشور کمتر به کار دقیق، علمی، آسیب شناسی و مبتنی بر آمار، ارقام و مستند اعتقاد داریم و می خواهیم کلی گوی کنیم اگر قرار است قضاوتی در خصوص سفارتخانه داشته باشیم، به عنوان اصلی ترین نهاد مسئول و ذیصلاح کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی، مجلس باید ماموریتی برای کمیسیون تعریف و بررسی عملکرد سفارتخانه ها را به این کمیسیون واگذار کند تا بعد از بررسی کارشناسی و میدانی گزارش تحلیل و آسیب شناسی خود را به مردم، صحن و حاکمیت اعلام کند؛ بعد از تحلیل کارشناسی به تصمیم گیری برسیم که کدام سفارتخانه ها خوب یا بد عمل کردیم  وگرنه بخواهیم احساسی کلی گویی کنیم مشکلی از ما حل نمی شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 307910
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم