خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/11/15 - 09:56
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل

سخنرانی آقاپورعلیشاهی در کنفرانس نمایندگان زن مسلمان اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی

معصومه آقاپور علشاهی در کنفرانس نمایندگان زن مسلمان اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) به ایراد سخنرانی پرداخت.

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت، معصومه آقاپور علیشاهی در کنفرانس نمایندگان زن مسلمان اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) به ایراد سخنرانی پرداخت.



 



متن آن به شرح زیر است:



 



خانم رئیس،



همکاران محترم؛



در ابتدا مایلم انتخاب سرکارعالی را به عنوان رئیس محترم کنفرانس نمایندگان زن مسلمان اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) تبریک عرض نمایم. اطمینان دارم این نشست، تحت رهبری و حمایت سرکارعالی و باتوجه به مباحث سودمندی که انجام خواهد شد به نتایج ارزشمندی دست می‌یابد.



    اهمیت موضوع زن و خانواده، ریشه در اهمیت این نهاد مقدس به عنوان رکن بنیادین اجتماع بشری دارد. چراکه خانواده سالم، پرورش دهنده نسل سالم و در نتیجه، عامل ارتقاء و پویایی جامعه است. تقویت نقش خانواده و جایگاه زن، یک اولویت‌ بوده و در این راستا، شناسایی و بررسی آسیب‌های اجتماعی زنان و خانواده و ارائه شیوه‌های علمی و کاربردی ارتقای سلامت زنان در ابعاد مختلف یک ضرورت به شمار می‌آید.



از منظر اسلام، زن به عنوان موجودی اثربخش، الگو و تأثیرگذار است و زنان در فرهنگ سازی و رشد فرهنگی جامعه جایگاه مهمی دارند. زنان با هم‌اندیشی و گفتگو می‌توانند جایگاه خود را به عنوان همسر و مادر درجهت حفظ کانون خانواده تقویت نموده و درجهت گسترش تعاملات فرهنگی برای گسترش صلح و دوستی در جهان گام بردارند.



حیات یک کشور، با مشارکت زنان در حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن جامعه ارتباط مستقیم دارد. واقعیت این است که در دنیای امروز، علیرغم برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های انجام شده، هنوز زنان در برخی کشورها نتوانسته‌اند به جایگاه و نقش مناسب خود در اداره کشور و تصمیم گیری‌های کلیدی دست یابند و یا توزیع عادلانه‌ای در ضریب باسوادی، تندرستی، ایجاد اشتغال و درآمد آنان صورت نگرفته است.



ایجاد شرایط تحصیل برای زنان جامانده از تحصیل در عرصه‌های اقتصادی جامعه نیازمند برنامه‌ریزی جدی و مستمر بوده و افزایش فرصت‌های شغلی زنان در بازار کار از جمله این الزامات می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از اسلام، برای رشد و ارتقای زنان، به عنوان نیمه فعال جامعه، قوانین متعددی را تصویب کرده است که رشد و ارتقاء توانمندیهای زنان ایرانی در ابعاد مختلف علمی، تحقیقاتی، تکنولوژی، پزشکی و...، بخشی از پیشرفت‌های زنان، پس از انقلاب اسلامی است. در حال حاضر بیش از 27 درصد زنان از تحصیلات عالی برخوردار هستند که این امر نشان از ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی نسبت به ضرورت تحصیل دختران و زنان می باشد.



 خانم رئیس، خواهران گرامی؛



تحمیل تحریم‌های بین‌المللی ناعادلانه، همواره اثر منفی بر حقوق زنان از جمله حق آموزش، کار، بهداشت، سلامتی و رفاه آنان داشته و مانع بزرگی در مسیر ارتقاء سطح سلامت روانی و اجتماعی آنان می‌باشد و نقض حقوق زنان، رشد خشونت جنسیتی و بیثباتی نظم اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. اگر پیامدهای ناشی از اعمال تحریم اقتصادی بر زنان را مورد بررسی قرار دهیم به افزایش تبعیضها و نقض حقوق آنها بیشتر پی می‌بریم چراکه یکی از اهرم‌های اصلی تحریم‌های اقتصادی، محدودیت دسترسی به منابع اقتصادی است که این امر، نتایج و پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت فراوانی بر زندگی گروه‌های مختلف، به ویژه زنان داشته است.



تاکید بر اهمیت توانمندسازی اقتصادی زنان، از سوی پارلمان‌های عضو اتحادیه، بدون بهره‌گیری از ذخیره عظیم نیمی از پیکره جامعه، یعنی زنان امری غیرممکن است. افزایش سطح تحصیلات، دسترسی به منابع مالی، حق مالکیت قانونی، بهبود بهداشت و سلامت، رفع تبعیض و... عوامل مؤثر در فرآیند توانمندسازی زنان هستند. به عبارت دیگر یکی از شاخص‌های توانمندسازی اقتصادی، مشارکت زنان و نحوه ایفای نقش آنان در ساختارهای اقتصادی می‌باشد که لازم است اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) به این امر مهم توجه کافی داشته باشد و قطعاً برگزاری اینگونه نشست‌ها به فرصت گسترش تعاملات و تبادل تجربیات در موضوعات مشترک می‌انجامد.



 



همکاران گرانقدر،



منازعات بین‌المللی، ازجمله تهدیدات جدی صلح و امنیت جهانی است که غیرنظامیان، درصد بالایی از قربانیان آن را تشکیل میدهند. متأسفانه در سالهای اخیر شاهد سیاست سکوت جامعه جهانی در قبال کشتار غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان در فلسطین اشغالی، افغانستان، سوریه، عراق، میانمار، کشورهای شمال آفریقا و فاجعه انسانی موجود در یمن هستیم. در این میان، کشتار شهروندان فلسطینی در غزه به ویژه کودکان و زنان، ادامه شیوه جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در هفت دهه گذشته علیه فلسطینیان میباشد که این روند غیرانسانی توجه و حمایت بیش از پیش مجامع بینالمللی را میطلبد.



جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی همواره از راه‌حل‌های سیاسی برای توقف منازعات بین‌المللی حمایت کرده و آمادگی آن را دارد که با همکاری سایر کشورها و پارلمان‌ها، اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهد.



امیدوار هستیم این نشست مهم، نتایج ملموس و واقعی، برای زنان مسلمان به همراه داشته باشد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 295079
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار