خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/17 - 16:45
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
مالکی در دیدار با سفیر استرالیا در تهران؛

رد پای آمریکا در تمامی اتفاقات ناگوار افغانستان قابل مشاهده است

ئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس در دیدار با سفیر استرالیا در تهران با بیان اینکه دولت با حمایت مجلس و با هدف رفع تمامی تحریم‌ها در مذاکرات وین حضور پیدا کرده است، گفت: آمریکا برخلاف برجام عمل کرد و کشورهای غربی هیچ اقدام قاطعی برای تحت فشار قراردادن این کشور جهت بازگشت به برجام انجام ندادند.

به گزارش خبرگار خبرگزاری خانه ملت؛ لیندال ساکس سفیر استرالیا در تهران امروز ( چهارشنبه 17 آذر 1400) با فداحسین مالکی رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد. 



فداحسین مالکی در این دیدار با اشاره پیشینه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و استرالیا، گفت: امیدوارم سطح همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف خصوصا بخش‌های اقتصادی گسترش پیدا کند.



رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور بیش از 3 هزار دانشجوی ایرانی در استرالیا، تصریح کرد: حضور این تعداد دانشجو زمینه مطلوبی برای تعامل و همکاری‌ در زمینه‌های علمی و دانشگاهی را به وجود آورده است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به امضای توافقنامه سه‌جانبه بین استرالیا، انگلیس و آمریکا، خاطرنشان کرد: با امضای این پیمان سه کشور عضو به سمت خرید و فروش زیردریایی‌هایی با پیشرانه هسته‌ای حرکت می‌کنند در حالیکه جمهوری اسلامی ایران را از فعالیت در حوزه فناروی‌ صلح‌آمیز هسته‌ای منع می‌کنند.



وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از زمانی که توافق برجام را پذیرفت تا کنون بر تعهدات خود ایستاده و صادقانه رفتار کرده است اما آمریکا برخلاف این معاهده عمل نمود و کشورهای غربی نیز هیچ اقدام قاطعی برای تحت فشار قراردادن این کشور جهت بازگشت به برجام انجام ندادند.



نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با حمایت مجلس شورای اسلامی در مذاکرات وین برای حصول به نتیجه مطلوب که همان رفع تمامی تحریم‌ها است، حضور یافته است. 



وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مذاکره وین را برای نتیجه و نه مذاکره برای مذاکره، پذیرفته است.



رئیس فراکسیون استا‌ن‌های مرزی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: امیدواریم غرب و جامعه جهانی از رویکرد صادقانه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حمایت کند.



وی با اشاره به وقایع سیاسی رخ داده در افغانستان، تصریح کرد: آمریکا دو دهه پیش به بهانه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر وارد افغانستان شد و حالا در وضعیتی این کشور را ترک کرده که همچنان افغانستان درگیر تروریسم است و حجم تولید و ترانزیت مواد مخدر در این کشور چندین برابر شده است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در تمامی اتفاقات ناگواری که بر ملت مظلوم افغانستان گذشته است، ردپای آمریکا را می‌توان مشاهده کرد.



ذبیح‌الله اعظمی نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای تنوع اقلیمی است، گفت: یکی از راه‌های توسعه همکاری‌های بین دو کشور، تقویت مناسبات به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی است که با وجود ظرفیت‌های موجود می‌توان در این زمینه‌ها اقدامات مطلوبی را بعمل آورد.



مجتبی رضا خواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به زمینه‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران و استرالیا در بخش‌های علمی و دانشگاهی، تصریح کرد: در کنار تعاملات پژوهشی، ظرفیت‌های خوبی در بخش‌های صنایع، معادن و کشاورزی دو کشور  وجود دارد که می‌توان در جهت گسترش مناسبات فیمابین از آنها استفاده کرد.



جمهوری اسلامی ایران نقش ویژه‌ای در مبارزه با مواد مخدر انجام داده است



لیندال ساکس سفیر استرالیا در تهران نیز در این دیدار با اشاره به همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و استرالیا در طول‌ سال‌های گذشته از تقویت و توسعه این مناسبات در عرصه‌های مختلف به ویژه زمینه‌های علمی و دانشگاهی، صنعت، تجارت و کشاورزی استقبال کرد.



وی با اشاره به شرایط فعلی افغانستان، گفت: پس از تحولات افغانستان بسیاری از مردم این کشور به سمت جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کردند که از پذیرش این مهاجران از سوی شما تشکر کرده و تاکید می‌کنیم که کمک به این مهاجران می‌تواند زمینه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به وجود آورد.



وی مبارزه با تروریسم و قاچاق انسان را از اولویت‌های مهم استرالیا دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش ویژه‌ای در مبارزه با مواد مخدر انجام داده است که این موضوع قابل تقدیر است.



سفیر استرالیا در تهران با اشاره به مذاکرات وین، تصریح کرد: امیدواریم تمامی طرف‌های مذاکره کننده به برجام برگردند و توافق خوبی حاصل شود./

  • کد خبر : 333134
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار