خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/03/27 - 23:16
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل

دیدار نایب رئیس مجلس ملی عراق با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

بشیر خلیل الحداد نایب رئیس مجلس ملی عراق و هیات همراه با حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و پیرامون راههای همکاری‌های پارلمانی و بین‌المللی گفت و گو کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت ، بشیر خلیل الحداد نایب رئیس مجلس ملی عراق و هیات  همراه امروز دوشنبه (۹۸/۰۳/۲۷) با حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و پیرامون راههای همکاری‌های پارلمانی و بین‌المللی گفت و گو کردند.



فلاحت‌پیشه در ابتدای این دیدار با راهبردی خواندن روابط دو کشور گفت:" دو کشور در طول تاریخ همواره نقش عمده ای در برقراری ثبات و امنیت در منطقه ایفا نموده است". وی در همین راستا افزود :"اراده قوی و اهتمام جدی میان مقامات دو کشور برای توسعه بیش از پیش مناسبات و همکاری های تهران_ بغداد وجود دارد ".



وی با قدردانی از موضع برهم صالح رئیس جمهور عراق در حمایت از جمهوری اسلامی ایران در نشست سران عرب در مکه گفت :"دو کشور در مجامع مختلف منطقه ای و بین المللی مواضع نزدیک و بر اساس احترام متقابل دارند و هیچ سیاستی نخواهد توانست خللی در برادری تاریخی میان دوملت وارد آورد". رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:" تشکیل کمیته مشترک میان دو کشور در زمینه تحقیق ، تفحص و جستجوی مشترک جهت مشخص کردن وضعیت اجساد و مفقودین جنگ تحمیلی می‌تواند به دغدغه خانواده های مرتبط با موضوع خاتمه دهد".



فلاحت پیشه با اشاره به اینکه هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی ایران و عراق در قالب مناسبات دوجانبه با مقامات دولتی این کشور است گفت :"سیاست جمهوری اسلامی ایران ثبات و برقراری آرامش در عراق است زیرا ثبات و امنیت عراق  به نفع امنیت کل منطقه خواهد بود ".



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر  سطح مناسبات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و عراق به بیش از ۱۵  میلیارد دلار می‌رسد بر افزایش همکاری‌ها در راستای ایجاد راهکارهای افزایش حجم تجارت و توازن بین صادرات و واردات میان دو کشور تاکید کرد.

 



بشیر خلیل الحداد نایب رئیس مجلس ملی عراق نیز در این دیدار گفت:" روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق روابطی متوازن، حکیمانه و بر اساس حسن همجواری است". وی  افزود:" در طول تاریخ روابط دو کشور پیچیدگی‌هایی داشته اما در حال حاضر روابط دو ملت بر اساس دوستی و برادری است".



 وی در ادامه با اشاره به وجود ظرفیت‌های اقتصادی فراوان دو کشور خواستار افزایش تبادلات تجاری فیمابین شد .



خانم العماره رئیس گروه دوستی عراق _ ایران نیز  که در این دیدار حضور داشت در پایان گفت:" کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در دوران جنگ تحمیلی نقش مهمی در تبادل اسرای دو کشور ایفا کرده و هم اینک نیز نیازمند حمایت های جمهوری اسلامی ایران در راستای پیگیری موضوعات مرتبط با مفقودین جنگ تحمیلی هستیم".



پایان پیام/



 

  • کد خبر : 282737
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار