خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/09/25 - 11:33
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل

دیدار سفیر جدید سوئد در تهران با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

ماتیاس لنتز، سفیر جدید سوئد در تهران با مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و پیرامون موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه‌ ملت، ذوالنوری در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه همکاری و روابط خوب ایران و سوئد در حوزه های مختلف اقتصادی، صنعتی و امنیتی از روند روبه گسترش دیدارها و رایزنی های مقامات سیاسی دو کشور ، ابراز خرسندی نمود.



وی همچنین با اشاره به مواضع سازنده سوئد در صحنه­های منطقه‌ای و بین المللی بویژه در دوره پسابرجام گفت: سوئد در مقابله با اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا و خروج این کشور از برجام هوشمندانه عمل کرده است. ذوالنوری همچنین گفت: علیرغم اقدام برخی از کشورهای اروپایی که سعی در افزایش تحریم های جدید علیه ایران داشتند کشور سوئد مواضعی منطقی اتخاذ کرد.



وی افزود: نقش آفرینی سوئد در عملکرد خود به عنوان حامی برقراری صلح و امنیت در منطقه غرب آسیا، قابل تقدیر است. جمهوری اسلامی ایران از توسعه همکاری‌ها در این زمینه استقبال می کند.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تبیین دیدگاه ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران، عامل اصلی مشکلات امروز کشورهای منطقه را دخالت و روحیه سلطه‌جویانه و توسعه‌طلبانه آمریکا در ایجاد تنش و بحران در منطقه و دیگر کشورهای جهان دانست و افزود: هر طرحی که آمریکا در منطقه محوریت آن را بر عهده داشته موجب تشدید تنش ها و ناامنی شده است.



ذوالنوری با تشریح طرح صلح هرمز از سوی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: رایزنی و گفتگو میان کشورهای منطقه بدون حضور آمریکا می تواند به برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه منجر گردد. ذوالنوری در همین بخش افزود: سوئد با دارا بودن جایگاه تاثیرگذار در اروپا می تواند نقش موثری ایفا نماید.



نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با توجه به پیشرفت سوئد در حوزه های صنعتی، اقتصادی و امنیتی، افزایش همکاری ها با ایران را به عنوان پل ارتباطی با دیگر کشورهای منطقه قابل توجه دانسته و بر توسعه همکاری های پارلمانی در حوزه های تخصصی و میان کمیسیون های مجالس دو کشور تاکید نمود.



مایتاس لنتز نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه فی مابین و دیدار و گفتگوهای مقامات عالیرتبه دو کشور در دوران پسا برجام گفت: با توجه به حضور حدود 120 هزار ایرانی در سوئد، تقویت روابط و همکاری ایران و سوئد حائز اهمیت است. وی افزود: مسائل مربوط به منطقه را دنبال می کنیم و علاقمندیم در حوزه هایی که می­توانیم به کاهش تنش میان کشورهای منطقه و اروپا کمک کند نقش داشته باشیم.



سفیر سوئد در تهران با اشاره به حمایت سوئد از توافق برجام گفت: سوئد با خروج یکجانبه گرایانه امریکا از برجام مخالف است و بر پایبندی کشورهای اروپایی به این توافق تاکید دارد.



وی از توسعه همکاری های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و پزشکی و همچنین افزایش مراودات پارلمانی استقبال نمود.



پایان پیام/



 

  • کد خبر : 292625
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار