خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/10 - 15:08
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : بین الملل
در کنفرانس مطبوعاتی وزرای خارجه ایران و ترکیه در آنکارا:

در صورت عدم توقف جنایات اسرائیل، منطقه به اتخاذ تصمیم بزرگی نزدیک می‌شود

وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ترکی خود به دیدار اخیرش با اسماعیل هنیه اشاره کرد و گفت: در صورت عدم توقف نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی، منطقه به اتخاذ تصمیم بزرگی نزدیک شده و مسوولیت گسترش دامنه و ابعاد جنگ بر عهده رژیم اسرائیل و آمریکا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حسین امیر عبداللهیان و هاکان فیدان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در پایان دیدار دوجانبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران ایرانی و خارجی حاضر شدند.



امیرعبدالهیان: هدف اصلی سفر تمرکز به آنکارا بر موضوع فلسطین است



حسین امیرعبدالهیان در این نشست ضمن محکومیت اقدامات رژیم صهیونسیتی و تداوم نسل کشی در غزه، گفت:هدف اصلی سفر تمرکز بر موضوع فلسطین است، جایی که ۲۶روز است رژیم صهیونسیتی در حال ارتکاب به همه نوع جنایت علیه غیر نظامیان است و نسل کشی است و از همه نوع سلاح های ممنوعه در حال استفاده است و آثار مجروحیت بر مردم غزه این موضوع را تایید می کند.



وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: آقای رئیسی در گفت‌وگو با برخی از سران منطقه و کشورهای اسلامی ایده برگزاری نشستی با حضور سران کشورهای اسلامی -عربی را با هدف توقف فوری جنایات جنگی رژیم آپارتاید وکودک‌کش اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطین در غزه و کرانه باختری ارائه کرده است و ما هم اجرایی شدن این ایده را پیگیری کردیم و امیدوارم هرچه زودتر شاهد این نشست و توقف فوری جنایات باشیم.



وی با یادآوری دیدار روز گذشته خود با اسماعیل هنیه، گفت: در صورت عدم توقف نسل کشی و جنایات جنگی علیه غیرنظامیان، منطقه به اتخاذ تصمیمی بزرگ و تعیین کننده بسیار نزدیک شده است. مسوولیت گسترش دامنه و ابعاد جنگ بر عهده رژیم اسرائیل و آمریکا است و رژیم صهیونیستی باید مسئولیت جنایات خود را بپذیرد و آمادگی تحمل تبعات را داشته باشد و مقاومت اقدام غافل گیر کننده دیگری را مورد تصمیم قرار خواهد داد و شرایط به گونه ای دیگر پیش خواهد رفت.



در گفت‌وگو با مقامات قطر در جریان آخرین تلاش‌های سیاسی برای رسیدن به آتش بس و تبادل اسرا قرار گرفتم



وی افزود: در گفت‌وگوهایم با مقامات قطر در جریان آخرین تلاش‌های سیاسی برای رسیدن به نوعی آتش بس و تبادل اسرا قرار گرفتم. مقامات سیاسی مقاومت حماس به ما اطلاع دادند که متاسفانه در بمباران‌های ۲۶ روز گذشته علیرغم اینکه برخی از اسرای موجود نزد حماس و مقاومت برای انتقال به مکان‌های امن در مناطق و اماکنی در بیمارستان‌های غزه مورد حفاظت و نگهداری قرار داشتند، ولی تاکنون با هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مراکز امنی که باید از بمباران‌ها مسثتنی می‌شد، ولی این رژیم بمباران بیمارستان ها و این مناطق امن را ادامه داد، حدود ۵۰ تن از اسرای موجود نزد نیروهای مقاومت در بمباران‌های رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند.



وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: کشورهای اسلامی حمایت های قوی تر خود را از مردم فلسطین اعلام کنند. از حمایت های موثر دولت ترکیه برای مقابله با جنایت جنگی ،کوچ اجباری و کمک رسانی تشکر می کنیم ضمن اینکه باید به سفر آیند نزدیک رئیس جمهور و به دعوت رسمی به ترکیه و برگزاری کمیسیون مشترک همکاری ها نیز اشاره کنم.



وی همچنین تصریح کرد: امیدواریم آتش بس فوری و توقف جنگ را شاهد باشیم، امریکا و رژیم جعلی اسرائیل از میان برداشتن حماس را هدف قرار داده اما حماس یک جنبش آزادی بخش در مقابل اشغالگران است, پیشتر هم اسرائیل سخن از نابودی حزب الله به زبان می آورد اما امروز حزب الله یکی از قویترین جریانات مقاومت است و صهیونیست ها از نام حزب الله به وحشت می افتند پس اسرائیلی ها آزموده را مجدد آزمایش نکنند و بدانند در صورت عدم توقف جنگ و استمرار حملات مشترک آمریکا و اسرائیل تبعات سخت خواهد بود و جنگ افروزان قادر به تحمل آن نخواهند بود.



در تأمین امنیت منطقه با طرفی تعارف نداریم



وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به کشور‌های مختلف دنیا از جمله حامیان رژیم صهیونسیتی، گفت: اینجا منطقه ما و خانه ماست و در تأمین امنیت منطقه و خانه خود با طرفی تعارف نداریم.



وی تاکید کرد: از مواضع قوی آقای اردوغان و مردم ترکیه نیز تشکر می‌کنیم و از هر ابتکاری که برای جلوگیری از گسترش جنگ و تضمین حقوق ملت فلسطین حمایت می کنیم اما تأکید می‌کنم اکنون به اقدام عملی با مدیریت نظامیان آمریکایی مواجه هستیم و آمریکا در اتاق جنگ اسرائیل حضور دارد و در چنین شرایطی تحریم کالاهای اسرائیلی و توقف ارسال کالا و سوخت به اسرائیل باید مورد توجه جدی قرار گیرد و نسبت به قطع روابط با این رژیم جنایت کار نباید لحظه ای تردید کرد.



امیرعبداللهیان در این شرایط وظیفه اول ما کشورهای اسلامی و عربی آن است که کالاهای اسرائیلی را تحریم کنیم و نسبت به ارسال سوخت و کالا به داخل اسرائیل حساسیت نشان داده و آن را متوقف کنیم و در تداوم روابط سیاسی و دیپلماتیک با این رژیم جنایتکار ذره‌ای تردید نکنیم.همچنین بر تشکیل یک دادگاه بزرگ جنایات جنگی برای جنگ افروزان تاکید کرد.



وی ادامه داد: دومین وظیفه حقوقدانان کشورهای اسلامی این است که همه مقدمات را برای تشکیل دادگاه جنایتکاران جنگی اسرائیلی، آن کسانی که فرماندهی نسل کشی مردم فلسطین را در دست گرفتند، خلبانانی که زنان و کودکان را به قتل می‌رسانند، فراهم کنیم و در پایان این جنگ که قطعا پیروزی از آن فلسطینی‌ها خواهد بود، تشکیل دادگاه بزرگ جنایتکاران جنگی برای محاکمه جنگ افروزان در راستای تضمین ثبات، صلح و امنیت منطقه و جهان باید در دستورکار جدی همه ما قرار بگیرد. 



فیدان: ترکیه خواهان آتش بس، ایجاد صلح پایدار و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس است



هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست، گفت: ریس جمهور ایران قرار است در روزهای آینده به ترکیه سفر کند و قرار است که نشست همکاری های عالی دوکشور آغاز به کار کند.



وی با اشاره به تداوم محاصره غیر انسانی غزه، گفت: محاصره غیرنظامیان غزه هنوز ادامه دارد و مردم غزه به دارو و غذا دسترسی ندارن و مردم مورد هدف قرار می‌گیرند و این محاصره غیر انسانی نغض آشکار حقوق بشر است.



وی افزود: حملات علیه غیر نظامیان را به هیچ وجه قبول نداریم و اسراییل باید به اعمال خشونت پایان دهد و باید بفهمد با خشونت نمی تواند امینت ساز باشد و باید در غزه به سرعت آتش بس حاکم شود. ما نمی‌خواهیم تراژدی غزه به نحوی به خارج از منطقه کشیده شود لذا باید همه بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای نقش آفرینی کنند و فکر می کنیم برگزاری کنفرانس صلح بین المللی در این هدف تاثیر گذار باشد.



وزیر خارجه ترکیه گفت:ما می‌خواهیم برای آتش بس و ایجاد صلح پایدار و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس از این مسیر تلاش کنیم.



اتحادیه اروپا به دنبال آتش بس نیست



فیدان در ادامه اظهار کرد : ترکیه از اولین روز جنگ تلاش های دیپلماتیک را برای آتش بس و ارسال کمک به کار گرفت و با ارکان مختلف جامعه بین المللی و با هدف آتش بس و ارسال کمک به غزه گفتگو و رایزنی کرد اما متاسفانه اتحادیه اروپا به دنبال آتش بس نیست و آنها کنار اسراییل وآمریکا هستند و از این رهگذر نزد افکار عمومی و منطقه بحران های جدی شده و ما تحریکات شدیدی را شاهد هستیم و انسان های با وجدان در برابر این تراژدی انسانی موضع گیری کردند و این رفتاری شایسته کرامت انسانی است.



وی در ادامه تاکید کرد: ما به عنوان ترکیه همواره برای برقراری آتش بس تلاش کردیم اما اسرائیل راه حل دائمی را از بین بردن گروه های مختلف مقاومت می داند اما این امنیت‌زا نخواهد بود. راه حلی که فلسطینی ها را نیز خوشنود کند باید انجام شود لذا آتش بس از هر زمان دیگری مهمتر است.



نزدیک به ۵۰۰شهروند خارجی در حال خروج از غزه هستند



وی با اشاره به خروج اتباع خارجی از غزه، گفت: نزدیک به ۵۰۰شهروند خارجی در حال خروج از غزه هستند و توافقاتی در این زمینه شده است و برخی مجروحان هم به مصر منتقل می شوند و در روزهای آینده کمک می‌کنیم تا تعدادی شهروند خارجی از جمله ترکیه نیز بتوانند غزه را ترک کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 370854
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار