خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/05 - 17:40
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
متفکرآزاد در نشست مجازی با نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران مطرح کرد

دخالت کشورهای ثالث یکی از دلایل کاهش سطح همکاری‌های اقتصادی بین ایران و ژاپن

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ژاپن تاکیدکرد: از دولت ژاپن انتظار داریم هرچه سریعتر موانع دستیابی جمهوری اسلامی ایران به منابع ارزی خود در ژاپن را مرتفع کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ایچیرو آیساوا نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران، امروز پنج شنبه (٥ خردادماه۱۴۰۱) طی نشست مجازی (وبینار) با روح الله متفکرآزاد رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ژاپن به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.



روح الله متفکرآزاد با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست مجازی با اشاره به سابقه دیرینه مناسبات دو کشور، گفت: قدمت بیش از ٩٠ سال روابط دیپلماتیک و بیش از یک هزار سال تعاملات میان مردم دو کشور، نشان‌دهنده علاقمندی 2 ملت به توسعه و گسترش ارتباطات است و فاصله جغرافیایی نتوانسته تاثیر منفی بر روابط دوستانه و همکاری‌های فیمابین بگذارد.



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌‌‌اسلامی ایران و ژاپن با تاکید بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی در تقویت و تحکیم مراودات دو کشور تصریح کرد: روابط پارلمانی جزء شناخته شده‌ترین‌ و موفق‌ترین و در مواقع لزوم جزء کوتاه‌ترین مسیرها در برقراری ارتباطات و رفع موانع احتمالی میان کشورها است لذا معتقدیم گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند در این مسیر نقش مهم و تاثیر‌گذاری را ایفا نمایند.



وی در همین راستا از گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران برای سفر به تهران دعوت بعمل آورد.



نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در بخش دیگری از سخنان خود دخالت کشورهای ثالث را از دلایل کاهش سطح همکاری‌های اقتصادی بین ایران و ژاپن دانست و افزود: ضروری است ابتکارات و راهکارهای جدیدی برای گسترش مراودات اقتصادی و تجاری دو کشور بویژه در حوزه کمک‌های بشردوستانه، مسائل محیط زیستی و سلامت اتخاذ شود.



وی در پایان این نشست مجازی  افزود: با توجه به حضور نخست وزیر ژاپن به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران و همچنین شرایط سخت و ویژه‌ای که در جهان بواسطه کرونا ایجاد شده است، از دولت ژاپن انتظار داریم هرچه سریعتر موانع دستیابی جمهوری اسلامی ایران به منابع ارزی خود در ژاپن را مرتفع کند.



احمد راستیه نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌‌‌اسلامی ایران و ژاپن نیز در این نشست مجازی با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین‌المللی برجام تصریح کرد: هیچگاه سلاح اتمی در راهبرد جمهوری اسلامی ایران جایگاهی نداشته و انتظار می‌رود همه طرف‌های مذاکره کننده در وین واقع بینانه به مسئولیت‌های خود برای احیای برجام عمل کنند.



وی افزود: دولت و مردم ایران حامی صلح جهانی بوده و مبارزه با داعش نمونه‌ای از تلاش کشورمان در جهت برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه است.



سید حمیدرضا کاظمی از دیگر اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌‌‌اسلامی ایران و ژاپن نیز در گفتگو با همتایان خود در این نشست مجازی گفت: پیشینه همکاری‌های دیرینه و حسنه دو کشور عامل مهمی در بهره برداری از ظرفیت‌های بالقوه سیاسی و اقتصادی فیمابین است.



ایچرو آیساوا نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ژاپن و جمهوری ‌‌‌اسلامی ایران نیز در این دیدار با اشاره به مناسبات تاریخی و دوستانه دو کشور بر آمادگی پارلمان و دولت ژاپن برای افزایش سطح مناسبات فی‌مابین تاکید کرد.



 وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: متاسفانه در مقاطعی در مسیر مبادلات اقتصادی و تجاری میان ژاپن و ایران مشکلات و موانعی ایجاد شده است ولی پارلمان ژاپن با همراهی دولت، تمام تلاش خود را در جهت ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران بکار خواهد گرفت.



نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ژاپن و جمهوری ‌‌‌اسلامی ایران با بیان اینکه پارلمان ژاپن مذاکرات وین را بطور مستمر پیگیری می‌کند، بیان داشت: امیدواریم هرچه سریعتر گفتگوهای جمهوری ‌‌‌اسلامی ایران با کشورهای مقابل در مذاکرات وین به سرانجام برسد.



ایچرو آیساوا در پایان افزود: ژاپن به عنوان یکی از مسئولیت پذیرترین کشورهای جهان از هرگونه اقدامی برای احیای توافق بین‌المللی برجام حمایت می‌کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 342856
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار