خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/20 - 13:40
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان آبادی:

دخالت سعودی ها در مذاکرات هسته‌ای از ترس نظم جدید خاورمیانه است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: تلاش سعودی ها برای دخالت در مذاکرات هسته ای و تلاش برای گفتگو با بورل و بایدن به این دلیل است که می‌خواهند ایده های خود را که ناشی از ترس سیاسی و امنیتی و فضای جدید در خاورمیانه به آن‌ها منتقل کنند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به دیدار وزیر خارجه عربستان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و طرح مباحثی در خصوص برجام، گفت: عربستان سعودی از ابتدای این دوره از مذاکرات اصرار داشت در این مذاکرات حضور داشته باشد و تصور می کند هر گونه توافقی که غربی با ایران انجام دهد باید نیم نگاهی به وضعیت ریاض داشته باشد.



این نماینده مجلس اظهار داشت: عربستان بعد از خروج آمریکایی ها از افغانستان و رها شدن خاورمیانه توسط آمریکایی ها احساس نگرانی می کنند و این تصور را دارد که باید بتواند در مقطعی که غربی ها طرف مقابل ایران قرار دارند، اثرگذاری داشته باشد. در فضای جدید خاورمیانه و در نظم نوین که در منطقه در حال طراحی است، مانند گذشته نقش آمریکا پر رنگ نیست در عوض نقش ایران پر رنگ می شود.



وی بیان کرد: اگر سعودی ها نتوانند اثرگذاری کنند شاید بعدا امکان جبران خلاء و عقب افتادگی را نداشته باشند. سعودی ها در این زمینه نگرانی‌هایی دارند و برای رفع آن اقداماتی کرده اند. تصور ریاض بر این بود که حضور آمریکا در عراق و افغانستان می تواند به دو نظام همراه با واشنگتن ختم شود و وضعیت خود را در خاورمیانه برتر می دید.



 رحیمی جهان آبادی گفت: اکنون ریاض با شرایطی مواجه شده که هم آمریکا حرف اول و آخر را در عراق و افغانستان نمی زند و هم بر اساس اخباری که به آنها می رسد غرب چاره ای جز عقب نشینی در مقابل مقاومت ندارد، ظاهرا غرب نقش ایرانی ها را در خاورمیانه پذیرفته است.



وی افزود: تلاش سعودی ها برای دخالت در مذاکرات هسته ای و تلاش برای گفتگو با بورل و بایدن به این دلیل است که می‌خواهند ایده های خود را که ناشی از ترس سیاسی و امنیتی و فضای جدید در خاورمیانه به آن‌ها منتقل کنند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: بعید می دانم تلاش عربستان نتیجه بخش باشد. ایران برای مذاکرات دوجانبه با کشور عربستان به عنوان کشور اسلامی و همسایه آمادگی دارد، همواره تلاش کرده ایم که از تنش ها دوری کنیم و مسئولین وزارت خارجه از بهبود روابط تهران و ریاض استقبال می کنند اما اینکه آنها وارد روندی از مذاکرات اتمی ایران با غربی ها شود که ارتباطی به سعودی ها ندارد قابل قبول نبوده و امکان پذیر نیست./



پایان پیام

  • کد خبر : 345419
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار