خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/11/09 - 18:40
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
نجف زاده در دیدار با رییس گروه پارلمانی ترکیه IPU:

حمایت ترکیه و ایران از ملت مظلوم فلسطین، از مشترکات سیاست خارجی دو کشور است

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس شورای اسلامی ایران در دیدار با همتای خود در اتحادیه بین المجالس جهانی، گفت: قدس خط قرمز جهان اسلام است و حمایت ترکیه و جمهوری اسلامی ایران از ملتهای مسلمان و مظلوم جهان، به ویژه ملت مظلوم فلسطین، یکی از مشترکات سیاست خارجی دو کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عادل نجف زاده رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه با راوضا کاواکچی کان، رییس گروه پارلمانی ترکیه در اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) دیدار و گفتگو کرد.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در ابتدای این دیدار، ضمن محکومیت اقدام توهین آمیز و شنیع برخی کشورهای اروپایی در هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم، بر ضرورت همبستگی جهان اسلام در قبال اهانت به مقدسات اسلامی تأکید کرد و گفت: امروزه تقویت روابط کشورهای مسلمان بیش از پیش احساس می شود و ضرورت دارد کشورهای اسلامی با جدیّت به راهکارهای اقدام مشترک، برای ممانعت از تکرار چنین اقداماتی، بیاندیشند.



نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دوکشور مهم منطقه و جهان اسلام هستند که در موضوعات مختلف منطقه و جهان با یکدیگر اشتراکات نظری و منافع مشترک فراوانی دارند، تصریح کرد: هم افزایی دوکشور می تواند موجبات تقویت جهان اسلام را فراهم نماید. 



وی در این زمینه تأکید کرد: قدس خط قرمز جهان اسلام است و حمایت ترکیه و جمهوری اسلامی ایران از ملتهای مسلمان و مظلوم جهان، به ویژه ملت مظلوم فلسطین، یکی از مشترکات سیاست خارجی دو کشور می باشد.



نجف‌زاده در ادامه، با اشاره به جغرافیای قدرتمند اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تجارب دو کشور در حوزه تجاری  می‌توان در جهت ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی فیمابین گام‌های موثری برداشت.



کاواکچی کان: دوکشور با احیا توافق هسته‌ای از فرصت‌های اقتصادی بهره مند می‌شوند



راوضا کاواکچی کان، رییس گروه پارلمانی ترکیه در اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به کشورش، گفت: ترکیه به عنوان کشور مسلمان، علاقه مند به توسعه همه جانبه همکاری‌ها با ایران است و انجام این دیدارها و رایزنی نمایندگان مجالس، سطح مراودات دوستانه فیمابین را ارتقاء می بخشد.



وی در بخش پایانی سخنانش، ضمن اعلام مخالفت با اعمال تحریم های ظالمانه کشورهای غربی علیه ملت ایران، افزود: ما به دیپلماسی، مذاکره و گفتگو اعتقاد داریم و امیدوار هستیم که توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران احیا شود تا بتوانیم بیش از پیش، از پتانسیل‌ها و فرصتهای اقتصادی دوکشور بهره مند شویم./

  • کد خبر : 356351
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم