خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/04/13 - 13:24
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل

حضور رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در همایش افشای حقوق بشر آمریکایی

اختتامیه چهارمین همایش افشای حقوق بشر آمریکایی با حضور اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی عصر ١٢ تیرماه ١٣٩۸، همزمان با سالگرد جنایت هدف قراردادن و سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو وینسنس آمریکا بر فراز خلیج فارس، برگزار گردید.

به  گزارش خبرگزاری خانه ملت، اختتامیه چهارمین همایش افشای حقوق بشر آمریکایی با حضور اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی عصر ١٢ تیرماه ١٣٩۸ ،همزمان با سالگرد جنایت هدف قراردادن و سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو وینسنس آمریکا بر فراز خلیج فارس، برگزار گردید.



ملکشاهی در سخنرانی خود ابتدا موارد گسترده نقض حقوق بشر توسط ایالات متحده آمریکا در داخل و خارج این کشور را برشمرد و سپس به بیان مصادیق متعدد آن علیه کشورمان پرداخت.



رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در ادامه از کتاب سه جلدی دروغ ٢١ که مشتمل بر مجموعه فعالیتهای مجلس شورای اسلامی در مقابله با اقدامات ضد حقوق بشری دولت آمریکا است رونمایی کرد.



ملکشاهی در پایان سخنان خود در این همایش به ارسال نامه شکواییه خود خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد اشاره کرد که طی آن درخواست مجازات آمرین و عاملین جنایت ددمنشانه آمریکا در  سقوط هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس در سال ١٣٦٧ که منجر به شهادت ٢٩٠ نفر از هموطنان مان گردید، مطرح شده است.



 



متن پیام اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به شرح ذیل است:





جناب آقای آنتونیو گوترش



دبیرکل محترم سازمان ملل متحد





عالیجناب

همانگونه که استحضار دارند به تاریخ سوم ژوئیه ۱۹۸۸ ساعت ده و ده دقیقه بامداد هواپیمای مسافربری A۳۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (IRAN AIR) به شماره پرواز ۶۵۵ که طی یک پرواز منظم برنامه ریزی شده از بندرعباس عازم دہی بود، بر فراز آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران هدف دو فروند موشک هدایت شونده از سوی کشتی جنگی یو اس اس جک وینستس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن از جمله شصت و پنج کودک و طفل خردسال و ۵۳ زن جان باختند. بی تردید این واقعه یکی از فجیع ترین وقایع تاریخ هوانوردی میباشد که طی آن دولتی آگاهانه اقدام به ساقط کردن هواپیمای مسافربری کرد.



در روزهای بعد از واقعه، علیرغم تصمیم متخذه توسط شورای ایکائو و احراز مسئولیت دولت آمریکا در این زمینه، واشنگتن به جای قبول مسئولیت این جنایت بین المللی و برخورد با عاملان آن، از فرمانده ناو وینسنس به خاطر انجام این جنایت تقدیر کرد و مدال افتخار به وی داد.



نکته قابل توجه آنکه ناو آمریکایی وینسنس در حالی به هواپیمای مسافربری ایران شلیک کرد که این هواپیما در ارتفاع پایین در حال اوج گیری بود.



 



عالیجناب



اینک با گذشت سی و یک سال از آن جنایت وحشیانه، خانواده های مصیبت دیده هنوز از تألمات روحی شدید ناشی از این اقدام هولناک در رنج بسر می برند.



اقدام آمریکا در حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی علاوه بر آنکه نقض شدید اسناد بین المللی از جمله بند ۴ منشور ملل متحد، کنوانسیون مونترال، عهدنامه مودت ۱۹۵۵ میان دو کشور کنوانسیون جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی شیکاگو، اصول مندرج در کنوانسیون حقوق دریاها و کنوانسیون لاهه می باشد مصداق جنایت بین المللی، اقدام تروریستی هولناک است.



پرداخت خسارت مورد توافق بر مبنای شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران در دیوان بین المللی دادگستری در آن زمان نمی تواند رافع مسئولیت دولت آمریکا و کارگزاران آن از جمله آمرین و میاشرین این جنایت هولناک باشد.



بر مبنای اصول مسلم و شناخته شده حقوقی، گذشت زمان مانع اجرای عدالت و مجازات عاملان این جنایت نمی باشد. ضمن آنکه بی تفاوتی و عدم برخورد قانونی با جنایت فوق ترجمان ہی کیفرمانی ( Impunity) بوده و نهایتا کمکی به حفظ صلح و امنیت بین المللی نخواهد کرد.



واقعه حمله به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران به خوبی نشان داد که دولت ایالات متحده آمریکا به هیچ یک از مقررات و قواعد بین المللی پایبند نبوده و هر زمان منافع نامشروعش ایجاب نماید تمامی اصول و قواعد بین المللی را نادیده خواهد گرفت.



مایلم تاکید نمایم اینجانب به عنوان نماینده ملت ایران خواستار مجازات عاملین این جنایت از جمله فرمانده ناو آمریکایی وینسنس می باشم.



سازمان ملل متحد بر اساس مواد ۲۴، ۲۵، ۳۹، ۴۰، 41 و ۴۲ منشور ملل متحد باید اقدام لازم را برای اثبات مسئولیت و مجازات مرتکبان این جنایت در دستور کار خویش قرار دهد.



 



اللهیار ملکشاهی



رئیس کمیسیون حقوقی - قضایی



مجلس شورای اسلامی



پایان پیام/



 

  • کد خبر : 283947
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار