خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/18 - 11:17
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
عزیزی با اشاره به مذاکرات آمریکا و چین:

جمهوری اسلامی نقش برجسته خود را در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به به مذاکرات آمریکا و چین، گفت: بازیگران صحنه بین الملل با یکدیگر رقابت دارند و گاها هم ممکن است با یکدیگر هماهنگ حرکت کنند، جمهوری اسلامی باید نقش برجسته خود را در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی جهت تامین منافع ایفا کند.

ابراهیم عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با یادآوری مذاکرات آمریکا و چین، گفت: تحولات بین المللی به سرعت رقم می‌خورد، ما  باید بپذیریم که بازیگران زیادی در عرصه بین المللی نقش آفرینی می‌کنند و ما هم باید سعی کنیم که نقشمان در این تحولات بین المللی پررنگ، برجسته و در تراز نظام جمهوری اسلامی نگاه داریم. آمریکا، چین و روسیه به عنوان بازیگران روابط بین الملل، با یکدیگر رقابت دارند و گاها هم ممکن است با یکدیگر هماهنگ حرکت کنند.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی باید در مسیر راهبردی حرکت کند، افزود: ما باید عملکرد بازیگران بین الملل را به خوبی رصد کنیم و متناسب با منافع ملی تصمیم بگیریم و اقدام کنیم. توسعه روابط آمریکا و چین می‌تواند برای ما بعنوان بازیگر بزرگ منطقه‌ای مهم باشد اما اگر ما نقش خود را به خوبی ایفا کنیم، می‌توانیم منافع خود را تامین کنیم.



وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران باید نقش خود را در منطقه و متناسب با تحولات بین المللی ایفا کند و ضمن رصد و بازیگری فعال، از پیمان‌های منطقه‌ای هم استفاده کند. قرارداد 25 ساله با چین یا پیمان شانگهای فرصت بزرگی برای چین و جمهوری اسلامی است و ما بدون توجه به روابط چین با دیگر کشورها باید افق تامین منافع ملی خود را تعریف کنیم.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم یادآور شد: یقینا برخی کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا از ارتباط بین ایران و چین یا روسیه هراسان باشد و به همین جهت مذاکرات خود را با این کشورها دنبال کندو خود را به این بازیگران منطقه‌ای نزیک کنند اما ما باید نقش فعال خودمان را ایفا کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 328572
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار