خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/04/05 - 18:43
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
در نشست خبری کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی مطرح شد:

توسعه دیپلماسی پارلمانی آسیایی سبب همگرایی منطقه ای می شود

توسعه دیپلماسی پارلمانی آسیایی و ضرورت ایجاد همگرایی بین کشورهای منطقه از جمله نکات مطرح شده در نشست خبری کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری خانه ملت به اصفهان، اختتامیه نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی عصر امروز (چهارشنبه 5 تیر) برگزار شد.



سیده فاطمه ذوالقدر در نشست خبری کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی با یادآوری اینکه بیش از 17 کشور و نمایندگی از سفارتخانه های برخی کشورها در جلسه امروز حضور داشتند، گفت: طبق دستور کار این نشست بررسی قطعنامه هایی در دستور کار بود که با تغییرات جزئی به تصویب رسید.



رئیس گروه مجمع مجالس آسیایی در مجلس تصریح کرد: تشکیل پارلمان آسیا پیشنهاد کشور پاکستان بود که بررسی آن با مخالفت اکثر کشورها مواجه شد، از این رو مقرر شد در کارگروهی در حاشیه کمیته سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.



وی تصریح کرد: بررسی قطعنامه فلسطین نیز از دیگر دستور کارهای نشست کمیته سیاسی بود که به دلیل فوت نماینده کشور فلسطین بدون تغییر تصویب شد.



ذوالقدر اظهار داشت: تقویت روابط کشورها از دیگر مسائل مورد پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد همه جانبه گرایی و مقابله با سیاست های آمریکا بود که مقرر شد در اجلاس آتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.



رئیس گروه مجمع مجالس آسیایی در مجلس افزود: همچنین مقرر شد کمیته مالی مجمع مجالس آسیایی نیز در ماه سپتامبر و در بغداد تشکیل شود.



در ادامه محسن کوهکن ریزی ضمن ارزیابی مثبت از همکاری کشورها در برگزاری نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی گفت: کشور پاکستان در دسامبر سال 2013 موضوع تشکیل پارلمان آسیا را مطرح کرد که در جلسات مختلفی به آن پرداخته شده است.



عضو کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی با اشاره به اینکه اعضای کمیته حساسیت خاصی نسبت به تشکیل پارلمان آسیا دارند، افزود: همه اعضا نسبت به حرکت رو به جلو آسیا برای پیشرفت و همگرایی توافق نظر دارند، اما با توجه به اینکه قومیت ها، ادیان و فرهنگ های مختلفی در کشورهای آسیایی وجود دارد، دغدغه هایی نیز ایجاد شده است.



وی ادامه داد: بر این اساس دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی طی چند مدت گذشته موضوع تشکیل پارلمان آسیا را از سوی کشورها مورد بررسی قرار دارد، لذا برخی از کشورها اعتقاد دارند باید پارلمانی تشکیل شود که نظرات آن برای کشورهای عضو لازم الاجرا باشد، همچنین برخی کشورها اعتقاد به ارائه نظر مشورتی از سوی این پارلمان دارند و در نهایت برخی دیگر اعتقاد دارند این پارلمان باید به بررسی موضوعات خاص بپردازد و در این صورت نظراتش برای اعضا لازم الاجرا باشد.



عضو کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی یادآور شد: امروز مقرر شد در حاشیه تمام اجلاس ها کارگروه پارلمان آسیایی نظرات کشورها را دریافت و مورد بررسی قرار دهد، زیرا یکی از چالش های موجود بر سر این امر ارتباطات فرامنطقه ای برخی کشورهاست.



همچنین در ادامه محمدرضا مجیدی ضمن تاکید بر اهمیت مواجهه رسانه ها با مسئله دیپلماسی پارلمانی گفت: در تلاش هستیم با همکاری برخی رسانه های معتبر بین المللی و آسیایی به تربیت خبرنگاران در حوزه دیپلماسی پارلمانی بپردازیم.



دبیر کل مجمع مجالس آسیایی با اشاره به اینکه دیپلماسی پارلمانی ظرفیتی برای ایجاد پیشرفت آسیا در قرن 21 است، تصریح کرد: مجمع مجالس آسیایی بعد از گذشت سال ها که به صورت انجمن بود، ایجاد شده است که چنین رخدادی کار بزرگی محسوب می شود.



وی با تاکید بر اینکه باید فرآیند همگرایی را در آسیا به طور طبیعی طی کنیم، تصریح کرد: بر این اساس همراهی دانشگاه ها برای تعیین محتوا و رسانه ها برای ایجاد پل ارتباطی امری ضروری محسوب می شود، لذا دبیرخانه درصدد تقویت پشتیبانی علمی امور محوله است.



دبیر کل مجمع مجالس آسیایی با اشاره به اینکه اگر اروپایی ها اکنون دارای پارلمان اروپا هستند، به دلیل این است که همگرایی را در بین شهروندانشان اجرا کرده و سپس به جایگاه کنونی رسیده اند، گفت: بر این اساس در حوزه دیپلماسی آسیایی باید وارد موضوعات اجماعی شویم، نه مسائلی که به اختلافات دامن می زند.



مجیدی خاطرنشان کرد: نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی با حضور حداکثری برگزار شد، زیرا عموماً در چنین نشست هایی نمایندگان 10 الی 15 شرکت می کنند که در نشست مذکور بیش از 17 کشور حضور داشتند.



در پایان هاجر چنارانی عضو کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی نیز از برگزاری نشست مذکور در اصفهان به عنوان یکی از پایگاه های تاریخی کشور ابراز خرسندی کرد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 283563
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار