خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/10/17 - 11:59
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل

برنامه هسته‌ای غیرشفاف عربستان و هیاهوی سعودی-صهیونیستی علیه عملکر صلح‌آمیز ایران

ادعاهای جدید ولیعهد سعودی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس که در شهر "العلا" عربستان برگزار شد بار دیگر نشان داد مقامات عربستان ابزاری برای اجرای سیاست های آمریکایی صهیونیستی در منطقه هستند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت ماجرا از شورای همکاری ای آغاز می شود که به ابتکار آمریکایی ها و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی شکل گرفت و اساسا کاری جز تفرقه افکنی و توطئه ندارد. دیروز ولیعهد جوان و ماجراجوی سعودی درچهل و یکمین دوره نشست سران این شورا مدعی شد برنامه هسته ای ایران تهدیدی علیه صلح منطقه ‌ و جهان است.



شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این باره معتقد است: عربستان و مسئولین سعودی تریبون آمریکایی ها در منطقه هستند و این اظهارات واگویی صحبت های مقامات کاخ سفید است و آنها بازیگران سناریویی هستند که آمریکا برای آنها می نویسد.











برنامه هسته ای عربستان


ادعاهای ولیعهد سعودی درحالی است که گفته می شود عربستان خود فعالیت هایی را به شکل مخفیانه برای غنی سازی اورانیوم آغاز کرده است.



چندی پیش کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان با اعلام نگرانی از عدم اجرای کامل موافقت نامه جامع پادمان توسط عربستان سعودی و سکوت کسانی که همیشه در مورد حفظ یکپارچگی رژیم پادمان ابراز نگرانی می کنند، گفته بود: علیرغم درخواست های مکرر آژانس، تا زمانی که ریاض "پروتکل مقادیر کوچک" فعلی خود را لغو نکند، ابزارهای ضروری راستی آزمایی برای اجرای مأموریت آژانس فراهم نمی شود.



اما جای پرسش وجود دارد که، برنامه هسته ایران با این همه تعهد بین المللی و شفافیت، تهدید بین المللی است یا برنامه مخفیانه و غیر شفاف  پدر خوانده داعش و قصاب یمن که در کارنامه خود تهاجم به کاروان عروسی و ضیافت کودکان بی سرپرست را دارد؟



خیز عربستان برای هسته‌ای شدن با کمک آمریکا و در اصل رژیم صهیونیستی، در هیاهوی اخبار قرارداد سازش میان رژیم صهیونیستی با سه کشور امارات، بحرین و مراکش به امضاء رسید، شدت بیشتری یافت تا جایی که این حرکت ریاض نگرانی هایی را در سطح بین المللی نیز برانگیخته است.



در حالی که برنامه صلح آمیز هسته ای ایران شفاف بوده و در شرایطی که این فعالیت ها به طور قانونی و زیر نظر مجامع بین المللی در حال انجام است اما در همین زمان،‌ برنامه هسته ای مخفی عربستان با کمک آمریکا و برخی دیگر از کشورها در حال پیگیری است.



پس از راه اندازی اولین نیروگاه هسته‌ای امارات در مردادد ماه سال جاری که با کمک کارشناسان و متخصصان کره ای به ثمر نشست و نام این کشور به عنوان اولین کشور عربی دارای نیروگاه هسته ای ثبت شد، حالا شتاب سعودی ها برای دستیابی به این فناوری بیشتر شده و خبرها حکایت از تلاش شبانه روزی ریاض برای دستیابی به فناوری هسته ای البته از نوع نظامی و غیرنظامی دارد.



بنابر اخبار منتشر شده، عربستان در آستانه تکمیل اولین راکتور خود است که از آن به عنوان یک واحد  تحقیقاتی ۳۰ کیلو واتی یاد می‌شود. این رآکتور در حالی با مشارکت یک شرکت دولتی آرژانتینی به نام «این‌وپ اس‌ای» (Invap SE) در دست تکمیل است که دولت آمریکا بر اساس گزارشی که مجلس نمایندگان این کشور منتشر کرد ، در صدد تلاش برای تجهیز هر چه سریع تر عربستان به فناوری پیشرفته هسته‌ای است. بنابر اعلام ریاض، عربستان به‌ دنبال ساخت ۱۶ نیروگاه اتمی تا ۲۰ سال آینده است و منابع رسانه ای نظیر قدس العربی،عکاظ،بلومبرگ و...، هزینه‌ این کار را بیش از ۸۰ میلیارد دلار برآورد کرده اند.



برنامه هسته‌ای عربستان ابتدا با مشارکت برخی کشورهای منطقه و جهان آغاز شد و سپس با حضور آمریکا و بدون تصویب کنگره این کشور در حال گسترش است؛ مطابق گزارش ها آمریکا تجهیزات حساس هسته‌ای به عربستان داده است تا جایی که برخی نمایندگان کنگره آمریکا معتقدند که کمک‌های هسته‌ای واشنگتن به عربستان مغایر سیاست عدم اشاعه هسته‌ای آمریکا در خاورمیانه است. در گزارشی که سال گذشته مجلس نمایندگان آمریکا منتشر کرد، فاش شده که دولت دونالد ترامپ  روند انتقال فناوری‌های پیشرفته هسته‌ای به عربستان را سرعت بخشیده است.



نکته مهمی دیگری که در این میان وجود دارد این است که، عربستان به رغم عضویت در ان پی تی (NPT) هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می‌کند و علیرغم درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس، اجازه بازرسی به نمایندگان این سازمان را نداده است.











برنامه هسته ای عربستان


سالهای گذشته صهیونیست ها مانع دستیابی کشورهای غرب آسیا به فن آوری هسته ای می شدند اما حالا چه توافق و تفاهمی جز زرادخانه‌های احتمالی مشترک بین دو همپیمان همیشگی ایجاد شده است که همه چیز تغییر کرده است.../



پایان پیام

  • کد خبر : 311532
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار