خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/10/24 - 12:08
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
میرتاج الدینی:

ایران خواهان تقویت ارتباط با کشورهای اسلامی از جمله عربستان است

نماینده مجلس تاکید کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و مسلمان است و خواهان تقویت ارتباط با آنها حتی با عربستان هستیم.

سید محمدرضا میرتاج الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ادامه دار بودن مذاکرات ایران  با عربستان برای شکل گیری روابط، گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برقراری رابطه با کشورهای همسایه و مسلمان است با این حال هموراه شاهد نامهربانی از سوی مقامات سعودی در قبال ایران بوده ایم.



نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ادامه داد: با وجود بی مهری برخی کشورهای عربی از جمله عربستان با ایران، ایران همواره خواهان تقویت ارتباط با کشورهای اسلامی و بر جلوگیری از تشتت و اختلافات بین کشورهای اسلامی تاکید داشته ایم.



وی با اشاره به اینکه تا کنون گفت و گوهای متعددی در ماه‌های گذشته با عربستان سعودی در بغداد داشتیم، بیان کرد: ایران برای برقراری ارتباط تلاش خود را می کند اما اینگونه نیست که تحت هر شرایطی بخواهیم روابط با عربستان شکل بگیرد بلکه اگر سعودی ها خواهان این ارتباط باشند ما از  آن استقبال می کنیم.



میرتاج الدینی تاکید کرد: انتظار می رود سعودی ها دنباله روی از سیاست های آمریکا در منطقه را کنار بگذارند و اگر مستقل فکر کنند قطعا روابط با کشورهای اسلامی را ترجیح می دهند دوستی و ارتباط با کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا نتیجه ای جز اختلاف افکنی بین کشورهای اسلامی خروجی ندارد.



امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور درباره آخرین وضعیت گفتگوها با عربستان اظهار داشت با عربستان توافق داریم که گفتگوها ادامه یابد. آمادگی داریم روابط به سطح عادی بازگردد و افزود: در مرحله اول سرکنسولگری های دو کشور در جده و مشهد بازگشایی می‌شود. فکر می‌کنیم عربستان سعودی هنوز از آمادگی لازم برای بازگشت به حالت عادی برخوردار نیست.



امیرعبداللهیان در عین حال گفت ما آمادگی لازم برای از سرگیری روابط را اعلام کرده‌ایم. علاوه بر گفتوگوهای دیپلماتیک بغداد، گفت و گوهای امنیتی هم با عربستان داشته‌ایم./



پایان پیام

  • کد خبر : 355325
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم